بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول با حق الزحمه حسابرس مستقل و کیفیت سود

  • سودابه معزی 1
  • عماد سمیعی 2
  • 1 دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
  • 2 کارشناسی ارشد حسابداری، گروه حسابداری، واحد غزالی قزوین، دانشگاه غیرانتفاعی، قزوین، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 30 (1403) , صفحه 98-115
چاپ شده: 1403-07-12

چکیده

ﻫﺪف پژوهش ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ رﻗﺎﺑﺖ در ﺑﺎزار ﻣﺤﺼﻮل با حق الزحمه حسابرس مستقل و کیفیت سود می‌ باشد. این ﭘﮋوﻫﺶ از لحاظ نظری جزء تحقیقات اﺛﺒﺎﺗﯽ حسابداری، از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از ﻟﺤﺎظ روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺠﺮﺑﯽ از ﻧﻮع ﭘﺲ روﯾﺪادي و از ﻟﺤﺎظ آﻣﺎري از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮی رگرسیون تجزیه و تحلیل ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎري ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ پژوهش Eviews ﻧﺴﺨﻪ 8 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در این راستا براساس معیارهای مشخص شده، با استفاده از روش غربالگری، 103 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه، برای بازه زمانی 1392 تا 1400 انتخاب و فرضیه های پژوهش بین آن ها مورد آزمون قرار گرفت. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن ﻣﯽ‌دﻫﺪ رابطه معناداری بین رﻗﺎﺑﺖ در ﺑﺎزار ﻣﺤﺼﻮل با ﺣﻖ‌اﻟﺰﺣﻤﻪ‌ ﺣﺴﺎﺑﺮس ﻣﺴﺘﻘﻞ و کیفیت سود حسابداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر با افزایش رقابت در بازار محصول، حق الزحمه حسابرس مستقل و کیفیت سود افزایش می یابد.

کلمات کلیدی: رﻗﺎﺑﺖ در ﺑﺎزار ﻣﺤﺼﻮل، حق الزحمه حسابرس، کیفیت سود

ارجاع به مقاله
معزی س., & سمیعی ع. (1403). بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول با حق الزحمه حسابرس مستقل و کیفیت سود. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(30), 98-115. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2783

  • دفعات مشاهده مقاله: 112
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 133