بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع (مورد مطالعه شرکت ورق خودرو استان چهارمحال و بختیاری)
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات، موسسه آموزش عالی نور هدایت شهرکرد، شهرکرد، ایران
- 2 دکترا مدیریت صنعتی، مدرس موسسه آموزش عالی نور هدایت شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع بوده است. تحقيق حاضر از لحاظ روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده است. جامعه اماری پژوهش کلیه کارکنان شرکت ورق خودرو استان چهارمحال و بختیاری میباشد. سپس با کمک فرمول 5Q˂N˂15Q حجم نمونه تعداد 325 نفر به دست آمده است. روش نمونهگیری نیز و روش نمونه گیری نیز بصوررت تصادفی ساده میباشد. در اين نوع نمونه گيري به هر يك از افراد جامعه احتمال مساوي داده ميشود تا در نمونه انتخاب شوند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت جامع هوک و همکاران (1998) با 6 بعد و 12 گویه، پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی ادگار شاین (1980) با 12 گویه و پرسشنامه استاندارد عملکرد هرسی و گلداسمیت با 7 بعد و 17 گویه استفاده شده است. پرسشنامه مذکور بر اساس طیف پنج درجهای لیکرت تقسیم بندی شدهاند. پایایی و روایی آن محاسبه شده است. جهت بررسی رابطه و فرضيههاي تحقيق نيز با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS و SPSS آزمون شد. نتایج پژوهش نشان داد فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع تأثیر معناداری دارد. فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی و مدیریت کیفیت جامع تأثیر معناداری دارد. مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمانی تأثیر معناداری دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 133
- دفعات دانلود مقاله کامل : 122