شناسایی عوامل موثر بر هوش فرهنگی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین
- 1 کارشناسی مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، شاغل در آموزش و پرورش استان اردبیل
- 2 کارشناسی حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، شاغل در آموزش و پرورش استان اردبیل
- 3 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، شاغل در آموزش و پرورش استان اردبیل
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، شناسایی عوامل موثر بر هوش فرهنگی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین صورت گرفت.این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت محتوایی کیفی میباشد که با روش گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد)انجام گرفته است. برای بدست آوردن دادههای کیفی پژوهش از مصاحبه ساختارمند استفاده شده و دادههای بدست آمده با روش اشتراوس و کوربین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین دادهها در سه محور کدهای باز، محوری و انتخابی مشخص شده و در نهایت بر اساس رهیافت نظاممند مدل پارادایمی تدوین شد. جامعه آماری این پژوهش 900 نفر از دانشآموزان رشته نظری (485 نفر دختر، 415 نفر پسر) مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403- 1402 بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری 14 نفر انتخاب شدند. بررسی پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد و از آنجا که مقدار این ضریب بزرگتر از 6/0 بود نشان از پایایی یافتههای پژوهشی است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که "عوامل علی " تجربیات بین فرهنگی، ویژگیهای شخصیتی، محیط یادگیری تعاملی، آگاهی اجتماعی و فرهنگی، برای "عوامل زمینهای" سه مولفه شامل جو سازمانی، سبک رهبری، عوامل خانوادگی، برای بعد "عوامل مداخلهای" سه مولفه شامل آموزش معلمان و مربیان، فعالیتهای گروهی و پروژههای مشترک، ساختار سازمانی، برای بعد "راهبردها" سه مولفه شامل ادغام محتوای فرهنگی در برنامه درسی، ارتباطات، کار تیمی و برای بعد "پیامد" سه مولفه شامل افزایش بهرهوری، زمینه یادگیری غنی، تقویت هویت فرهنگی انتخاب شد. ارتقاء هوش فرهنگی در دانشآموزان نه تنها به توسعه فردی آنها کمک میکند، بلکه به ایجاد جامعهای همبستهتر، پذیراتر و با احترام به تنوع فرهنگی نیز منجر میشود.
- دفعات مشاهده مقاله: 86
- دفعات دانلود مقاله کامل : 84