شناسایی عوامل تاثیرگذار بر شایستگی دیجیتالی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین
- 1 کارشناس علوم سیاسی. شاغل در آموزش و پرورش
- 2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. شاغل در آموزش و پرورش
- 3 کارشناسی ارشد فیزیک اتمی - مولکولی. شاغل در آموزش و پرورش
- 4 کارشناس علوم تربیتی. دانشگاه آزاد تبریز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر شایستگی دیجیتالی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین صورت گرفت. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت محتوایی کیفی میباشد که با روش گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) انجام گرفته است. برای بدست آوردن دادههای کیفی پژوهش از مصاحبه ساختارمند استفاده شده و دادههای بدست آمده با روش اشتراوس و کوربین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین دادهها در سه محور کدهای باز، محوری و انتخابی مشخص شده و در نهایت بر اساس رهیافت نظاممند مدل پارادایمی تدوین شد. جامعه آماری این پژوهش 900 نفر از دانشآموزان رشته نظری (485 نفر دختر، 415 نفر پسر) مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403- 1402 بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری 14 نفر انتخاب شدند. بررسی پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد و از آنجا که مقدار این ضریب بزرگتر از 6/0 بود نشان از پایایی یافتههای پژوهشی است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که عوامل علی شامل سه مولفه دسترسی به فناوری، محتوای آموزشی و فرهنگ سازمانی، عوامل زمینهای شامل پیوند با مدرسه، زیرساختهای فناوری، سیاستهای آموزشی، توانمندیهای دانشآموزان و همکاری والدین، عوامل مداخلهای شامل همکاری با نهادهای خارجی، ارزیابی و بازخورد، و حمایتهای مالی، راهبردها شامل تعاملات توسعه محور، آموزش چند رسانهای، دسترسپذیری دانش و تجارب حرفهای، آموزش ضمن خدمت و شبکهسازی حرفهای و پیامدها شامل پیامدهای سازمانی، پیامدهای فرا سازمانی و پیامدهای حرفهای میباشد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که مدارس میتوانند با دانشگاهها و شرکتهای فناوری همکاری کنند تا فرصتهای یادگیری و تبادل دانش بیشتری برای دانشآموزان فراهم شود.
- دفعات مشاهده مقاله: 81
- دفعات دانلود مقاله کامل : 113