تأثیر احساسات سرمایه¬گذار بر ارتباط بین عملکرد مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت

  • مرتضی حقیقت 1
  • سید احمد موسوی 2
  • مهدی کشاورز 3
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه رجا، قزوین، ایران
  • 2 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه رجا، قزوین، ایران
  • 3 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه رجا، قزوین، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 30 (1403) , صفحه 1302-1317
چاپ شده: 1403-09-15

چکیده

حوزه­ی مالی رفتاری عبارت است از مطالعه­ی عامل رفتار سرمایه­گذاران خصوصاً در بازار سرمایه که بر عوامل روان‌شناختی تصمیم­گیری در شرایط عدم اطمینان اثر می­گذارند و به بررسی فرآیند تصمیم­گیری سرمایه­گذاران و عکس­العمل آنان نسبت به شرایط مختلف بازارهای مالی می­پردازد. حوزه­ی مالی رفتاری و اقتصاد رفتاری درارتباط نزدیک با یکدیگرند. رفتار سرمایه­گذاران که از عوامل مختلفی از جمله ادراک و حس آنان سرچشمه می­گیرد، بر فرایند تصمیم­گیری آنان تأثیر می­گذارد. بنابراین انتخاب سرمایه­گذاری، تخصیص منابع پولی ، قیمت و بازدهی، تابعی از رفتار سرمایه­گذاران است. هدف این پژوهش؛ بررسی تأثیر احساسات سرمایه­گذار بر ارتباط بین عملکرد مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. نمونه­ی آماری شامل 82 شرکت طی دوره زمانی 1391 تا 1400 می­باشد. آزمون فرضیات با استفاده از رگرسیون خطی و توسط نرم­افزار ایویوز اجرا گردید. نتایج پژوهش نشان داد که احساسات سرمایه­گذار بر عملکرد مالی شرکت تأثیر معکوس و معناداری دارد ولی مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت تأثیر مستقیم و معناداری دارد، در حالیکه احساسات سرمایه­گذار تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت را تعدیل نمی­کند.

کلمات کلیدی: احساسات سرمایه گذار، مسئولیت اجتماعی، عملکرد مالی شرکت

ارجاع به مقاله
حقیقت م., موسوی س. ا., & کشاورز م. (1403). تأثیر احساسات سرمایه¬گذار بر ارتباط بین عملکرد مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(30), 1302-1317. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2875

  • دفعات مشاهده مقاله: 367
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 260