بررسی اثر هزینه تبلیغات بر درآمدهای غیرمشاع و ارزش برند بانکهای پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران
- 1 گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه زنجان، ایران
- 2 گروه مدیریت و حسابداری، رشته مدیریت بازاریابی، دانشگاه زنجان، ایران
چکیده
اهمیت موضوع بانک ها در نظام اقتصاد کشور و نقش محوری آنها در توسعه مالی بر کسی پوشیده نیست و ازسویی تامین مالی بسیاری از شرکت های حاضر در اقتصاد و همچنین اهمیت آنها در رشد تولید ناخالص ملی کشور بر لزوم شناخت ابعاد و زوایای بانک ها و همچنین عوامل موثر بر عملکرد و جایگاه برند آنها ضرورت بخشیده است. با عنایت به اهمیت روز افزون نقش تبلیغات در دنیای کنونی و پر رقابت صنایع مختلف و همچنین اهمیت و جایگاه برند در بانک ها، تلاش های بسیار زیادی برای ایجاد برند شناخته شده و ارزشمند صورت گرفته است. لذا در این پژوهش به بررسی اثر گذاری هزینه تبلیغات به محل های کسب درآمد غیر مشاع بانک ها و همچنین ارزش برند بانک ها در بازار سرمایه ایران پرداخته است. جامعه آماری تحقیق کلیه بانک های حاضر در بازار سرمایه ایران طی دوره مالی 1397 الی 1400 می باشد که پس از اجرای روش های نمونه گیری حذف سیستماتیک تعداد 19 بانک از مجموعه بازار سرمایه انتخاب و طی دوره 1397 الی 1400 مورد بررسی قرار گرفتند. آزمون فرضیه های پژوهش با استفاده از نرم افزار stata14 در سطح معناداری 0.05 انجام شده است. نتایج فرضیه اول بیانگر آنست که افزایش هزینه تبلیغات بر درآمدهای غیر مشاع بانک ها در سطح معناداری 0.05 اثر گذاری می باشد و نتایج فرضیه دوم بیانگر آن است که هزینه تبلیغات بر ارزش برند نیز اثر معناداری داشته است.
- دفعات مشاهده مقاله: 62
- دفعات دانلود مقاله کامل : 86