شناسایی عوامل موثر بر اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی
- 1 آموزگار. شاغل در آموزش و پرورش استان اردبیل
- 2 آموزگار. شاغل در آموزش و پرورش استان اردبیل
- 3 آموزگار. شاغل در آموزش و پرورش استان اردبیل
چکیده
هدف اصلی این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی معلمان و پیامدهای آن بر محیط آموزشی است. مطالعه حاضر از منظر هدف کاربردی، و از نظر ماهیت محتوایی کیفی است؛ که به روش تحلیل مضمون صورت گرفت. برای گردآوری دادههای کیفی از روش مصاحبه غیرساختارمند استفاده شد و دادههای به دست آمده با استفاده از رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج در قالب سه محور مضامین پایه ، سازماندهنده و فراگیر مشخص شد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل سرگروههای درسی و معلمان سرآمد استان اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 24 نفر بود. روش نمونهگیری در بخش کیفی، نمونهگیری هدفمند بود و این عمل تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. که در پژوهش حاضر، پس از انجام 12 مصاحبه، اشباع نظری اتفاق افتاد. در پژوهش کیفی اشباع نظری به نوعی نشان از روایی نتایج بوده و همچنین برای بررسی پایایی از روش دوکدگذار و محاسبه ضریب کاپای کوهن استفاده شد. نتایج نشان داد که اشتیاق شغلی معلمان به طور مثبت با کیفیت تدریس و انگیزه یادگیری دانشآموزان ارتباط دارد. معلمان با اشتیاق بالا، تمایل بیشتری به استفاده از روشهای نوین آموزشی و برقراری ارتباط مثبت با دانشآموزان دارند. همچنین، عوامل فردی مانند انگیزه درونی و حمایتهای سازمانی به طور معناداری بر اشتیاق شغلی تأثیرگذار بودند. بر اساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود که برنامههای توسعه حرفهای و آموزشی برای معلمان طراحی و اجرا شود تا اشتیاق شغلی آنها تقویت گردد. همچنین، ایجاد محیطهای کاری حمایتگر و ترویج فرهنگ بازخورد میتواند به افزایش انگیزه و اشتیاق معلمان کمک کند.
- دفعات مشاهده مقاله: 85
- دفعات دانلود مقاله کامل : 66