تاثیر نگرش سبز و بازاریابی پایدار بر رفتار مصرف کنندگان (مطالعه ای در کسب و کارهای برخط)

  • زهرا شاهین 1
  • مجید پابرجای زنجانی 2
  • 1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل کیش، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 31 (1403) , صفحه 1383-1395
چاپ شده: 1403-11-30

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نگرش سبز و  بازاریابی پایدار بر رفتار مصرف کنندگان (مطالعه ای در کسب و کارهای برخط) در شهر زنجان می باشد. این روش بر اساس هدف کاربردی و جمع آوری اطلاعات از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری نیز 384 نفر از مصرف‌کنندگان محصولات پایدار(سبز) در سطح شهر زنجان، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . ابزار جمع آوری از پرسشنامه استاندارد با 4 متغیر و 16 گویه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. ابزار جمع آوری از پرسشنامه استاندارد با 4 متغیر و 16 گویه استفاده شده است. مقدار عدد معناداری در تمامی ابعاد از 1.96 بیشتر شده و سطح معناداری کمتر از 0.05 بدست آمده و بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که ضریب مسیر در سطح خطای  0.05 معنادار است و تمامی ابعاد نیز معنادار شده و تمامی فرضیه های پژوهش تأیید شد. نتیجه این پژوهش نشان می دهد نگرانی ها در نگرش زیست محیطی کسب و کارها، ارزش دهی به عدالت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی مصرف کننده ( شناختی، عاطفی، رفتاری) در میزان قدرت رابطه برای پیش بینی حمایت مصرف کننده از کسب و کارهای پایدار برخط تاثیر مثبت و معنادار دارد. در نهایت برساس همین تاثیرات می توان نسبت به ارائه پیشنهادات اقدام کرد.

کلمات کلیدی: نگرش سبز ، بازاریابی پایدار ، رفتار مصرف کنندگان،کسب و کارهای برخط

ارجاع به مقاله
شاهین ز., & پابرجای زنجانی م. (1403). تاثیر نگرش سبز و بازاریابی پایدار بر رفتار مصرف کنندگان (مطالعه ای در کسب و کارهای برخط). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(31), 1383-1395. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2899

  • دفعات مشاهده مقاله: 58
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 45