تاثیر نگرش سبز و بازاریابی پایدار بر رفتار مصرف کنندگان (مطالعه ای در کسب و کارهای برخط)
- 1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل کیش، ایران
- 2 دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نگرش سبز و بازاریابی پایدار بر رفتار مصرف کنندگان (مطالعه ای در کسب و کارهای برخط) در شهر زنجان می باشد. این روش بر اساس هدف کاربردی و جمع آوری اطلاعات از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری نیز 384 نفر از مصرفکنندگان محصولات پایدار(سبز) در سطح شهر زنجان، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . ابزار جمع آوری از پرسشنامه استاندارد با 4 متغیر و 16 گویه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. ابزار جمع آوری از پرسشنامه استاندارد با 4 متغیر و 16 گویه استفاده شده است. مقدار عدد معناداری در تمامی ابعاد از 1.96 بیشتر شده و سطح معناداری کمتر از 0.05 بدست آمده و بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که ضریب مسیر در سطح خطای 0.05 معنادار است و تمامی ابعاد نیز معنادار شده و تمامی فرضیه های پژوهش تأیید شد. نتیجه این پژوهش نشان می دهد نگرانی ها در نگرش زیست محیطی کسب و کارها، ارزش دهی به عدالت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی مصرف کننده ( شناختی، عاطفی، رفتاری) در میزان قدرت رابطه برای پیش بینی حمایت مصرف کننده از کسب و کارهای پایدار برخط تاثیر مثبت و معنادار دارد. در نهایت برساس همین تاثیرات می توان نسبت به ارائه پیشنهادات اقدام کرد.
- دفعات مشاهده مقاله: 58
- دفعات دانلود مقاله کامل : 45