بررسی تاثیر شایستگیهای فارغالتحصیلان حسابداری بر عملکرد شغلی با در نظر گرفتن نقش میانجی توسعه حرفهای مستمر
- 1 گروه حسابداری، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران
چکیده
مرور ادبیات آموزش در حسابداری نشان میدهد که میزان شایستگی دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی و شاغل شدن آنها، به سطح آموزش آنها در دانشگاهها و سپس آموزش حین خدمت بستگی دارد. زیرا، استاندارد آموزش بینالمللی شماره 2 بیان میکند که حفظ شایستگی حرفهای مورد نیاز برای حسابداران، سطح آموزش آنها است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شایستگیهای فارغالتحصیلان حسابداری بر عملکرد شغلی با در نظر گرفتن نقش میانجی توسعه حرفهای مستمر است. در این راستا پژوهش حاضر از پرسشنامه برای جمع آوری دادههای عددی در جهت دستیابی به اهداف تحقیق استفاده میکند. در این خصوص، از فارغالتحصیلان حسابداری که در شرکتها و سازمانها در سالهای اخیر (1398، 1399، 1400، 1401 و 1402) مشغول بکار شدهاند، خواسته میشود تا در پاسخگویی به پرسشنامه این پژوهش شرکت کنند. یافتهها نشان داد که شایستگی فارغالتحصیلان حسابداری (1. ارزشهای حرفهای، اخلاق و نگرشها، 2. شایستگی فنی و 3. مهارتهای حرفهای) بر عملکرد شغلی تأثیر معناداری دارد. همجنین، مشخص شد که توسعه حرفهای مستمر از نظر آماری نقش واسطهای (میانجی) معناداری در رابطه بین شایستگی فارغالتحصیلان حسابداری و عملکرد شغلی آنها دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 53
- دفعات دانلود مقاله کامل : 64