فرهنگ شرکتی و مقایسه صورتهای مالی

  • مهین عباسی 1
  • 1 کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی غیردولتی رسام، کرج، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 31 (1403) , صفحه 757-775
چاپ شده: 1403-11-30

چکیده

هدف این پژوهش؛ بررسی ارتباط بین فرهنگ  شرکتی با قابلیت مقایسه پذیری­ صورت­های مالی در بین شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­ باشد. برای اندازه­ گیری فرهنگ شرکتی از تعداد دفعاتی که کلمات مرتبط با "فرهنگ" (همچون شرافت، نوآوری، کیفیت، احترام و کار گروهی) در متن گزارش هیأت مدیره شرکت­ها استفاده شد و برای قابلیت مقایسه ­پذیری صورت­های مالی از الگوی دی فرانکو و همکاران (2011) استفاده شد. روش پژوهش از نوع کاربردی و روش گردآوری اطلاعات آرشیوی می ­باشد. نمونه­ ی آماری شامل 95 شرکت طی دوره زمانی 1392 تا 1401 می­باشد (تعداد کل مشاهدات برابر با 950 سال-شرکت است). آزمون فرضیه­ها برای با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره و توسط نرم­ افزار ایویوز اجرا گردید. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ شرکتی ارتباط مستقیم با قابلیت مقایسه پذیری صورت­های مالی دارد ولی این ارتباط از نظر آماری معنادار نیست.

کلمات کلیدی: فرهنگ شرکتی،قابلیت مقایسه صورتهای مالی،بورس اوراق بهادار

ارجاع به مقاله
عباسی م. (1403). فرهنگ شرکتی و مقایسه صورتهای مالی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(31), 757-775. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2945

  • دفعات مشاهده مقاله: 59
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 69