فرهنگ شرکتی و مقایسه صورتهای مالی
- 1 کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی غیردولتی رسام، کرج، ایران
چکیده
هدف این پژوهش؛ بررسی ارتباط بین فرهنگ شرکتی با قابلیت مقایسه پذیری صورتهای مالی در بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای اندازه گیری فرهنگ شرکتی از تعداد دفعاتی که کلمات مرتبط با "فرهنگ" (همچون شرافت، نوآوری، کیفیت، احترام و کار گروهی) در متن گزارش هیأت مدیره شرکتها استفاده شد و برای قابلیت مقایسه پذیری صورتهای مالی از الگوی دی فرانکو و همکاران (2011) استفاده شد. روش پژوهش از نوع کاربردی و روش گردآوری اطلاعات آرشیوی می باشد. نمونه ی آماری شامل 95 شرکت طی دوره زمانی 1392 تا 1401 میباشد (تعداد کل مشاهدات برابر با 950 سال-شرکت است). آزمون فرضیهها برای با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره و توسط نرم افزار ایویوز اجرا گردید. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ شرکتی ارتباط مستقیم با قابلیت مقایسه پذیری صورتهای مالی دارد ولی این ارتباط از نظر آماری معنادار نیست.
- دفعات مشاهده مقاله: 59
- دفعات دانلود مقاله کامل : 69