بررسی رابطه ابعاد کیفیت خدمات حسابداری و کیفیت خدمات حسابرسی (شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران )
- 1 استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران
- 2 دانشجو دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه نقش ابعاد کیفیت خدمات حسابداری و کیفیت خدمات حسابرسی می باشد. برای سنجش کیفیت خدمات حسابرسی از هفت معیار شامل تخصص گرایی، کارایی حسابرس، کشف تحریفات، قوانین و مقررات، تضاد منافع، سازوکار بازار و اندازه موسسه حسابرسی و برای کیفیت خدمات حسابداری از پنج معیار شامل صلاحیت حرفه ای، قابلیت اتکا، قابلیت اطمینان، سیستم پاسخگویی و همدلی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1403 می باشد. نمونه آماری شامل 240 نفر از حسابداران و حسابرسان شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار و موسسات حسابرسی می باشد. این پژوهش از نطر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی می باشد. جمع آوری اطلاعات به کمک پرسشنامه و به وسیله نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و پرسشنامه به تعداد 35 سوال به حسابداران و حسابرسان شرکتهای بورسی در فاصله زمانی تحقیق 1403 ارسال و پس از جمع آوری داده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که رابطه بین صلاحیت حرفه ای و کیفیت خدمات حسابرسی، قابل اتکا و کیفیت خدمات حسابرسی، پاسخگویی و کیفیت خدمات حسابرسی، کیفیت خدمات حسابدارق و وجود قوانین و مقررات، کیفیت خدمات حسابداری و تضاد منافع، کیفیت خدمات حسابداری و سازوکار بازار، کیفیت خدمات حسابداری و اندازه موسسه حسابرسی رابطه مثبت و معناداری می باشد و بین قابلیت اطمینان و کیفیت خدمات حسابرس، همدلی و کیفیت خدمات حسابرسی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 47
- دفعات دانلود مقاله کامل : 44