بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی و نقش میانجی دلبستگی کاری کارکنان
- 1 استادیار گروه مديريت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران
- 2 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مديريت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران
- 3 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مديريت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی و نقش میانجی دلبستگی کاری کارکنان صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش و ماهیت توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این تحقیق کارکنان مدیریت مراکز پزشکی شهرداری مشهد میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردیده و تعداد 92 نفر جهت نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید، بدین صورت که برای سنجش سازمان یادگیرنده از پرسشنامه واتکینز و مارسیک (2003)، رهبری تحولآفرین از باس و اولیو (2000) ، دلبستگی کاری کارکنان از پرسشنامه شافلی (2006) و رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه پودساکف و همکاران (2000)، و استفاده شده است. پایایی پرسشنامه مذکور با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای سازمان یادگیرنده (875/0)، رهبری تحولآفرین (894/0)، دلبستگی کاری (831/0) و رفتار شهروندی سازمانی (893/0) بدست آمد و روایی محتوا و صوری پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 24و نرمافزارAmos 22 انجام پذیرفت. نتیجه تحقیق نشان داد بین سازمان یادگیرنده و رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، از سویی نتایج نشان داد دلبستگی کاری کارکنان رابطه بین رهبری تحولآفرین و سازمان یادگیرنده با رفتار شهروندی سازمانی را میانجی گری مینماید، علاوه بر این نتایج نشان داد سازمان یادگیرنده و رهبری تحولآفرین با دلبستگی کاری کارکنان نیز رابطه مستقیم دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 72
- دفعات دانلود مقاله کامل : 61