بررسی عوامل مؤثر بر جذب و حمایت و همکاری شهروندان در امور شهری (مورد مطالعه شهرداری قزوین)

  • مهری محمدی شاد 1
  • محمدرضا علی اکبری 2
  • سامره حسن پور 3
  • سمانه مفیدی 4
  • 1 رئیس اداره مالی سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قزوین
  • 2 رئیس اداره مالی و درآمد سازمان باغستان¬های سنتی شهرداری قزوین
  • 3 رئیس اداره مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قزوین
  • 4 رئیس اداره امنیت ارتباطات و اطلاعات سازمان آتش¬نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 31 (1403) , صفحه 644-663
چاپ شده: 1403-11-20

چکیده

سرمایه اجتماعی مفهومی در جامعه‌شناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی جهت اشاره به ارتباطات درون و مابین گروهی از آن استفاده می‌شود. اگرچه تعاریف مختلفی برای این مفهوم وجود دارد، اما در کل سرمایه اجتماعی به عنوان نوعی «علاج همه مشکلات» جامعه مدرن تلقی شده‌ است. سرمایه اجتماعی به طور کلی اشاره به ویژگی­های سازمان اجتماعی مانند شبکه­ها، هنجارها و اعتماد دارد که هماهنگی و همکاری را برای سود متقابل تسهیل کرده و افزایش منافع حاصل از سرمایه­گذاری در منابع فیزیکی و انسانی را به دنبال دارد پس در تعریف، سرمایه اجتماعی به عنوان منبعی جهت "کنش جمعی" تلقی می­گردد و این منبع علاوه بر آگاهی و توجه یا دانش نسبت به امور عمومی اجتماعی یا سیاسی است؛ یعنی آگاهی که موجب علاقه‌مندی و دل نگرانی است، شامل هنجارهای اعتماد (اعتماد عمومی یا تعمیم یافته و اعتماد نهادی- مدنی)، هنجارها و یا رفتارهای معامله متقابل که در درون شبکه­های اجتماعی عمل می‌کنند و عناصر ساختاری شبکه­ها و مشارکت‌های رسمی و غیررسمی می‌باشد. امروزه مشارکت یکی از مفاهیم عمده و اصلی توسعه پایدار به شمار می­رود. مدیران و برنامه‎ریزان شهری همواره سعی کرده­اند تا با جلب مشارکت‎های مردمی به اهداف خود در زمینه اجرای طرح‏ها و برنامه‎ها به بهترین نحو ممکن نائل آیند نتایج سرمایه اجتماعی در داخل شبکه شامل مجموعه­ای از کنش‌های جمعی در اشکال و اندازه­های مختلف است و مشارکت در امور شهری نیز یکی از ارکان بسیار مهم و اساسی در حوزه مشارکت اجتماعی می­باشد این تحقیق از نوع پیمایشی و کاربردی می­باشد. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی می­باشد و ابزار گردآوری اطلاعات بصورت پرسشنامه­ای می­باشد در این تحقیق ابتدا شاخص­ها شناسایی شدند و فرضیات بر اساس این شاخص­ها تدوین گردید و در نهایت با استفاده از تکنیک­های آماری تمامی فرضیات مطرح شده به اثبات رسیدند و فرضیات در سه بعدعوامل فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی ارئه گردید و تاثیر گذاری تمامی آنها به اثبات رسد.

کلمات کلیدی: امور شهری، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل مدیریتی

ارجاع به مقاله
محمدی شاد م., علی اکبری م., حسن پور س., & مفیدی س. (1403). بررسی عوامل مؤثر بر جذب و حمایت و همکاری شهروندان در امور شهری (مورد مطالعه شهرداری قزوین). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(31), 644-663. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3005

  • دفعات مشاهده مقاله: 37
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 59