بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود واقعی

  • معصومه پوررجبی چهارده 1
  • 1 لیسانس حسابداری مالی
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 31 (1403) , صفحه 1219-1231
چاپ شده: 1403-11-30

چکیده

تحقیق حاضر به بررسی نقش تعدیلگر رقابت بازار محصول بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود واقعی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1397 تا 1402 میپردازد. در این تحقیق متغیر وابسته مدیریت سود واقعی می باشد. برای سنجش این متغیر از معیار کوهن و زاروین (2010) استفاده‌شده است. متغیر مستقل این تحقیق، حاکمیت شرکتی می باشد که برای سنجش آن از سه معیار حاکمیت شرکتی (مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی و اندازه هیئت مدیره) استفاده‌شده است. متغیر تعدیلگر نیز رقابت بازار محصول می باشد که بر اساس شاخص هرفیندال-هیرشمن اندازه گیری شده است. برای آزمون فرضیات از رگرسیون چند متغیره و داده‌های مقطعی با استفاده از نرم‌افزار استاتا بهره گرفته‌شده است. برای بررسی موضوع تحقیق دو فرضیه مطرح‌شده است. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بین هر سه معیار حاکمیت شرکتی و مدیریت سود واقعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. تأثیر مثبت و معنادار رقابت بازار محصول بر رابطه بین مالکیت نهادی و مدیریتی با مدیریت سود واقعی و عدم تأثیر آن بر رابطه بین اندازه هیئت مدیره و مدیریت سود واقعی می باشد.

کلمات کلیدی: مدیریت سود واقعی، حاکمیت شرکتی، رقابت بازار محصول، مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی، اندازه هیئت مدیره

ارجاع به مقاله
پوررجبی چهارده م. (1403). بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود واقعی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(31), 1219-1231. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3043

  • دفعات مشاهده مقاله: 48
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 60