بررسی تأثیر احساس تنهایی بر خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان متوسطه دوم شهر تبریز

  • فاطمه نیرومند 1
  • کلثوم صمدیان 2
  • لعیا عبدی دایلاری 3
  • سهیلا سلمانی 4
  • 1 فارغ التحصیل کارشناسی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان
  • 2 فارغ التحصیل آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد بستان آباد
  • 3 فارغ التحصیل کارشناس ارشد علوم کامپیوتری، دانشگاه آزاد تبریز
  • 4 فارغ التحصیل کارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور هشترود
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 31 (1403) , صفحه 1718-1729
چاپ شده: 1403-11-30

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیراحساس تنهایی بر خودکارآمدی اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر تبریز انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری را دانش آموزان متوسطه دوم تشکیل می دادند که در این 352 نفر از دانش­آموزان مقطع دوم متوسطه در شهر تبریز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه احساس تنهایی (آشر،1984) و پرسشنامه خودکارآمدی (کنلی و همکاران، 1989) می‌باشد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه‌ها به وسیله اساتید مجرب روانشناسی تائید و سپس پایایی آلفای کرونباخ این پرسشنامه‌ها به وسیله آلفای کرونباخ 80/0 برای احساس تنهایی و 85/0 برای پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی به دست آمد. یافته‌ها نشان داد که احساس تنهایی تأثیر مثبت و معناداری با ضریب 0.95 بر خودکارآمدی اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر تبریز دارد. باتوجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که احساس تنهایی، در شرایط مناسب و با حمایت‌های اجتماعی، می‌تواند به تقویت خودکارآمدی اجتماعی دانش‌آموزان منجر شود و محرکی برای رشد مهارت‌های ارتباطی باشد.

کلمات کلیدی: احساس تنهایی، خوداثرمندی اجتماعی، تبریز

ارجاع به مقاله
نیرومند ف., صمدیان ک., عبدی دایلاری ل., & سلمانی س. (1403). بررسی تأثیر احساس تنهایی بر خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان متوسطه دوم شهر تبریز. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(31), 1718-1729. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3054

  • دفعات مشاهده مقاله: 78
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 54