بررسی تأثیر احساس تنهایی بر خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان متوسطه دوم شهر تبریز
- 1 فارغ التحصیل کارشناسی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان
- 2 فارغ التحصیل آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد بستان آباد
- 3 فارغ التحصیل کارشناس ارشد علوم کامپیوتری، دانشگاه آزاد تبریز
- 4 فارغ التحصیل کارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور هشترود
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیراحساس تنهایی بر خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان متوسطه دوم شهر تبریز انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری را دانش آموزان متوسطه دوم تشکیل می دادند که در این 352 نفر از دانشآموزان مقطع دوم متوسطه در شهر تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه احساس تنهایی (آشر،1984) و پرسشنامه خودکارآمدی (کنلی و همکاران، 1989) میباشد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها به وسیله اساتید مجرب روانشناسی تائید و سپس پایایی آلفای کرونباخ این پرسشنامهها به وسیله آلفای کرونباخ 80/0 برای احساس تنهایی و 85/0 برای پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی به دست آمد. یافتهها نشان داد که احساس تنهایی تأثیر مثبت و معناداری با ضریب 0.95 بر خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان متوسطه دوم شهر تبریز دارد. باتوجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که احساس تنهایی، در شرایط مناسب و با حمایتهای اجتماعی، میتواند به تقویت خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان منجر شود و محرکی برای رشد مهارتهای ارتباطی باشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 78
- دفعات دانلود مقاله کامل : 54