پدیده نوظهور اخلاق سازمانی در نقش مسئولیت اجتماعی

  • احمد خوش آبی 1
  • 1 کارشناسی حرفه ای امور رفاه اجتماعی، دانشگاه علمی کاربردی اریکه پرسپولیس
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 32 (1404) , صفحه 20-30
چاپ شده: 1404-01-05

چکیده

بسیاری از رفتارها و اقدامات مدیران و کارکنان، متأثر از ارزشهای اخلاقی بوده، ریشه در اخلاق دارد. عدم توجه به اخلاق کار در مدیریت سازمانها، در جوامعی مانند ایران که از یک سو دارای ارزشهای اخلاقی غنی بوده، از سوی دیگر با کشورهای پیشرفته فاصله قابل توجهی دارند،بسیاری از رفتارها و اقدامات مدیران و کارکنان، متأثر از ارزشهای اخلاقی بوده، ریشه در اخلاق دارد. عدم توجه به اخلاق کار در مدیریت سازمانها، در جوامعی مانند ایران که از یک سو دارای ارزشهای اخلاقی غنی بوده، از سوی دیگر با کشورهای پیشرفته فاصله قابل توجهی دارند، می‌تواند معضلاتی بزرگ برای سازمانها به وجود آورد. به علاوه با افزایش انتظارات اجتماعی از سازمانها، جوامع نسبت به مسائلی مانند محیط زیست ، حقوق زنان، کودکان، اقلیتها، معلولان، برابری استخدام و کاهش نیروی انسانی، حساس‌تر شده‌اند. بی‌توجهی سازمانها به این حقوق و عدم رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ذی‌نفعان بیرونی، می‌تواند مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کند و مشروعیت سازمان و اقدامات آن را موردپرسش قرار داده، در‌نتیجه سود و موفقیت سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. اخلاق کار ضعیف، بر نگرش افراد نسبت به شغل، سازمان و مدیران موثر بوده، می‌تواند بر عملکرد فردی ، گروهی و سازمانی اثر بگذارد.

کلمات کلیدی: اخلاق، مسئولیت اجتماعی، مدیران، پدیده نوظهور

ارجاع به مقاله
خوش آبی ا. (1404). پدیده نوظهور اخلاق سازمانی در نقش مسئولیت اجتماعی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(32), 20-30. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3086

  • دفعات مشاهده مقاله: 80
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 57