شناسایی عوامل موثر بر اعتماد سازمانی و تاثیر آن بر کارآفرینی سازمانی در معلمان دوره ابتدایی
- 1 آموزگار، مدیریت آموزش و پرورش استان اردبیل
- 2 آموزگار، مدیریت آموزش و پرورش استان اردبیل
- 3 آموزگار، مدیریت آموزش و پرورش استان اردبیل
چکیده
این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد سازمانی و بررسی تأثیر آن بر کارآفرینی سازمانی میپردازد؛ که از منظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت محتوایی کیفی _ کمی بود و با رویکرد اکتشافی اجرا شد. بدین صورت که ابتدا در فاز کیفی، دادهها با استفاده از مصاحبه غیرساختارمند گردآوری شده و با بکاربست روش تحلیل تم، مضامین اعتماد سازمانی شناسایی شدند. در ادامه (مرحله کمی)، جهت گردآوری دادههای کارآفرینی سازمانی از پرسشنامه بارینگر و بلودرن (1999) استفاده شد. همچنین دادههای کمی متغیر اعتماد سازمانی، با استفاده از پرسشنامه 23 گویهای محقق ساخته گردآوری شد. جامعه آماری بخش کیفی، 32 نفر از معلمان سرآمد و سرگروههای درسی و در بخش کمی کلیه همکاران شاغل در دوره ابتدایی ناحیه 1 اردبیل به تعداد 1070 نفر بودند. در بخش کیفی، از روش نمونهگیری هدفمند تا دستیابی به اشباع نظری و در بخش کمی از روش طبقهای استفاده شد. نمونه آماری در فاز کمی 292 نفر (79 نفر مرد، 213 نفر زن) بودند. جهت بررسی رابطهی اعتماد سازمانی با کارآفرینی سازمانی از آزمونهای آماری تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون همبستگی (پیرسون و یا اسپیرمن) و تحلیل واریانس استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای Spss و Smart PLS استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که رابطه اعتماد سازمانی با کارآفرینی سازمانی در معلمان اردبیل مثبت و معنیدار است (769/0r = و 05/0 Sig<). به عبارتی طبق این نتایج اگر جو و فرهنگ اعتماد در سازمان رشد و نمو داشته باشد، شاهد ارتقاء کارآفرینی در سازمان خواهیم بود.
- دفعات مشاهده مقاله: 20
- دفعات دانلود مقاله کامل : 24