واکاوی و اعتباریابی مقوله‌های تاثیرگذار بر هوش فرهنگی در معلمان دوره ابتدایی

  • میرمهدی موسوی گرمه‌چشمه 1
  • مهدی آزادی آبی بگلو 2
  • اسماعیل قلی‌پور قزلقیه 3
  • 1 مدیریت آموزش و پرورش استان اردبیل، اردبیل، ایران
  • 2 مدیریت آموزش و پرورش استان اردبیل، اردبیل، ایران
  • 3 مدیریت آموزش و پرورش استان اردبیل، اردبیل، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 655-665
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی و اعتبارسنجی عوامل مؤثر بر هوش فرهنگی معلمان دوره ابتدایی پرداخته است. این مطالعه از نوع کاربردی بوده و رویکردی ترکیبی (کیفی-کمی) دارد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. داده‌های کیفی از طریق مصاحبه‌های غیرساختارمند با 18 نفر از سرگروه‌های درسی و معلمان برجسته استان گردآوری و تحلیل شده‌اند. در این مرحله، با انجام 15 مصاحبه به اشباع نظری دست یافته شد. برای بخش کمی، جامعه آماری شامل 1070 معلم ناحیه یک اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 بود و از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده گردید که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 320 نفر تعیین شد. داده‌های کمی با استفاده از پرسشنامه‌ای 30 گویه‌ای که بر اساس طیف لیکرت پنج ‌درجه‌ای طراحی شده بود، جمع‌آوری شدند. برای ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه، از پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان‌دهنده وجود پنج مقوله کلیدی شامل آموزش و پرورش فرهنگی (با 7 کد باز)، تجربیات بین ‌فرهنگی (با 7 کد باز)، ویژگی‌های شخصیتی (با 6 کد باز)، محیط اجتماعی و حرفه‌ای (با 6 کد باز) و منابع و دسترسی به اطلاعات (با 4 کد باز) می‌باشد. همچنین، ضرایب مسیر و بارهای عاملی بزرگتر از 6/0 و مقادیر t-Value برای تمامی روابط بزرگتر از 96/1 بوده که این امر نشان‌دهنده معنی‌داری روابط موجود است. این پژوهش تأکید می‌کند که تقویت هوش فرهنگی معلمان ابتدایی از طریق شناسایی و بهبود عوامل مؤثر، نظیر آموزش فرهنگی، تجربیات بین ‌فرهنگی و ویژگی‌های شخصیتی، می‌تواند به بهبود کیفیت آموزشی و تعاملات فرهنگی در کلاس‌های درس منجر شود.

کلمات کلیدی: هوش فرهنگی، معلمان، دوره ابتدایی

ارجاع به مقاله
موسوی گرمه‌چشمه م., آزادی آبی بگلو م., & قلی‌پور قزلقیه ا. (1404). واکاوی و اعتباریابی مقوله‌های تاثیرگذار بر هوش فرهنگی در معلمان دوره ابتدایی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 655-665. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3108

  • دفعات مشاهده مقاله: 50
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 55