نقش حسابداری مدیریت در اقتصاد دیجیتال
- 1 استادیار گروه حسابداری، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران
چکیده
دیجیتالی شدن اقتصاد پدیده ای است که با افزایش بهره وری، تاثیرات مثبت عمده ای بر رقابت پذیری دارد. از طریق ایجاد یا ناپدید شدن مشاغل و ظهور مشاغل کاملا جدید تاثیر قابل توجهی بر بازار کار دارد و تاکید زیادی بر مشارکت مشترک همه گروههای ذینفع (صنعت، مصرف کنندگان، کارشناسان، دولت) دارد. هدف اﯾﻦ پژوهش ﻣﺮوری ﺑﺮ ﺗﺤﻮل در ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در اﻗﺘﺼﺎد دﯾﺠﯿﺘﺎل می باشد. ﻓﻦآوریﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﺑﺰرگ، ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت اﺑﺮی، ﻫﻮش ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ و ﺑﻼک ﭼﯿﻦ، روشﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺳﻨﺘﯽ را ﺑﺎ اراﺋﻪ ﭘﺮدازش ﺑﯽدرﻧﮓ داده، ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ و ﺑﯿﻨﺶﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ دﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ ﮐﺮدﻧﺪ. اﯾﻦ پژوهش بر اﯾﻦ موضوع ﺗﻤﺮﮐﺰ دارد ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻧﻮآوریﻫﺎی ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ ﭘﯿﻮﻧﺪﻫﺎی ﺟﻤﻊآوری، ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﮔﺰارشدﻫﯽ دادهﻫﺎ را ﺗﻐﯿﯿﺮ داده اند و ﺗﻮﺟﻪ را از ﺛﺒﺖ ﺳﻮاﺑﻖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﮐﻨﻨﺪه و ﺗﺠﻮﯾﺰی ﺳﻮق داده اﻧﺪ. اﯾﻦ پژوهش در ﻣﻮرد ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری اﺑﺮی، ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺎﺷﯿﻨﯽ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎ، ﺑﻼک ﭼﯿﻦ ﺑﺮای ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺎﻟﯽ و اﯾﻨﮑﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺤﻮل دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺑﺮﺧﯽ از ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﺣﯿﺎﺗﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻧﮕﺮاﻧﯽﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮﺻﯽ دادهﻫﺎ، ﺧﻄﺮات اﻣﻨﯿﺘﯽ و ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرت ﮔﺴﺘﺮده از ﺳﻮی ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺣﺴﺎﺑﺪاری را ﺑﺎز ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ پژوهش ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﻨﺎرﯾﻮﻫﺎی ﻧﻈﺎرﺗﯽ ﮐﻪ روی ﺷﯿﻮه ﻫﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل در ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد، روﺷﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻮل دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد اﺳﺖ و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺑﺎزﻧﮕﺮی در ﻧﻘﺶ ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ دارد. اﯾﻦ اﻣﺮ از ﺣﺴﺎﺑﺪاران ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ ﮐﻪ ﺧﻮد را در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ دﻫﻨﺪ و ﺑﺎ ﭘﺬﯾﺮش ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ و در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ و آﻧﻬﺎ را ﻗﺎدر ﻣﯽﺳﺎزد در ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺷﺪﯾﺪ ﻋﺼﺮ دﯾﺠﯿﺘﺎل، ارزش آﻓﺮﯾﻨﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
- دفعات مشاهده مقاله: 124
- دفعات دانلود مقاله کامل : 93