شناسایی مولفه های موثر بر سلامت شغلی نو معلمان

  • فرهاد علی پور 1
  • امین خسروی 2
  • مینا غیور 3
  • 1 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
  • 2 کارشناس ارشد علوم تربیتی
  • 3 دکترا اقتصاد
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 692-734
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

این مطالعه کاربردی با رویکردی آمیخته با استفاده از رویکردی کیفی و کمی با طرح اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی از روش دلفی استفاده شده و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. در بخش کیفی ، جامعه آماری شامل 18 نفر از اساتید دانشگاه بود که 15 نفر از آنها براساس قانون اشباع به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و 205 نفر از معلمان شهرستان اردل در بخش کمی با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده براساس فرمول كوكران به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با 70 سؤال استفاده شده است. روایی و میزان اعتبار ابزارها توسط استاد راهنما و مشاور تأیید شد و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ نیز بالاتر از 7/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS21 و PLS3.2 از تحلیل عاملی اکتشافی ، تحلیل عاملی تأییدی ، آزمون فریدمن و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که سلامت شغلی دارای 3بعد رفتاری، ساختاری  و محیطی است . سلامت شغلی به مشکلات مرتبط با حجم کار و استرس همزمان اشاره دارد. سلامت شغلی با برداشت معلمان از مدرسه به عنوان یک سازمان، از جمله قضاوت های رهبری مدرسه و فرهنگ نسبت به معلمان و تدریس، مرتبط است. سلامت شغلی تعامل دانش آموز با معلمان بستگی دارد کلیه ابعاد برای سلامت شغلی پیش بینی کننده قابل توجهی بود و از تناسب خوبی برخوردار بودند.

کلمات کلیدی: الگو، سلامت شغلی، ساختاری،رفتاری ومحیطی

ارجاع به مقاله
علی پور ف., خسروی ا., & غیور م. (1404). شناسایی مولفه های موثر بر سلامت شغلی نو معلمان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 692-734. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3112

  • دفعات مشاهده مقاله: 53
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 52