مدیریت سود و اثرات آن بر اعتبار تجاری تأمین‌کنندگان در شرکت‌های بورس تهران

  • یاشار پاویر 1
  • 1 کارشناس ارشد حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 771-786
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

ادبیات گسترده مدیریت سود، شواهد قابل‌توجهی درباره انگیزه‌های متعدد مدیران برای دست‌کاری سود ارائه می‌دهد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انگیزه تأمین سرمایه است. بیشتر این مطالعات بر تأمین‌کنندگان سنتی مانند سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان تمرکز کرده‌اند و نقش تأمین‌کنندگان اعتبار تجاری را نادیده گرفته‌اند. هدف این پژوهش بررسی اثرات مدیریت سود بر اعتبار تجاری تأمین‌کنندگان می‌باشد. روش تحقیق، کمی و با رویکرد توصیفی-تجربی بوده است. هدف اصلی، یافتن همبستگی میان اعتبار تجاری تأمین‌کنندگان و مدیریت سود است. جامعه آماری شامل شرکت‌های بورسی در بازه زمانی سال‌های 1391 تا 1400 بوده و تحلیل‌ها با استفاده از داده‌های پانل و نرم‌افزار استاتا انجام‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که مدیریت سود تعهدی تأثیر منفی بر اعتبار تجاری تأمین‌کنندگان دارد، درحالی‌که مدیریت سود از طریق دست‌کاری فعالیت‌های واقعی، تأثیر مثبتی دارد. این مطالعه شواهدی درباره اثرگذاری مدیریت سود مشتری بر اعتبار تجاری تأمین‌کنندگان ارائه می‌دهد.

کلمات کلیدی: اعتبار تجاری، مدیریت سود واقعی، مدیریت سود تعهدی، زنجیره تأمین.

ارجاع به مقاله
پاویر ی. (1404). مدیریت سود و اثرات آن بر اعتبار تجاری تأمین‌کنندگان در شرکت‌های بورس تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 771-786. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3120

  • دفعات مشاهده مقاله: 53
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 60