ارتباط سرمایه انسانی با میانجی‌گری شاخص‌های جهت‌گیری استراتژیک (جهت‌گیری کارآفرینی و بازار) بر عملکرد شرکت‌ها

  • میترا پورمحمدیان 1
  • 1 کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 1063-1077
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی ارتباط سرمایه انسانی با میانجی‌گری شاخص‌های جهت‌گیری استراتژیک (جهت‌گیری کارآفرینی و بازار) بر عملکرد شرکت­های کوچک و متوسط استان قزوین می­باشد. برای دستیابی به این هدف، شرکت­های متوسط و کوچک استان قزوین به عنوان جامعه آماری پژوهش در نظر گرفته شدند و در هر یک از این شرکت­ها، یکی از مدیران (مدیرعامل، مدیران اجرایی و یا مدیران ارشد) پرسشنامه را تکمیل کردند که در نهایت  266 نفر به عنوان نمونه آماری، پرسشنامه­ها را تکمیل نمودند. سپس برای بررسی روایی پرسشنامه از نظرات اساتید صاحبنظر استفاده شد و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. در نهایت به منظور آزمون فرضیه­های پژوهش با استفاده از نرم­افزار SmartPLS، روابط بین متغیرها بررسی شد و نتایج پژوهش نشان می­دهد که سرمایه انسانی با عملکرد شرکت ارتباط مستقیم و معناداری دارد ولی سرمایه انسانی با میانجی‌گری جهت­گیری کارآفرینی و جهت‌گیری بازار با عملکرد شرکت­ها ارتباط معناداری ندارد.

کلمات کلیدی: جهت گیری استراتژیک، جهت گیری کارآفرینی، جهت‌گیری بازار، سرمایه انسانی، عملکرد شرکت

ارجاع به مقاله
پورمحمدیان م. (1404). ارتباط سرمایه انسانی با میانجی‌گری شاخص‌های جهت‌گیری استراتژیک (جهت‌گیری کارآفرینی و بازار) بر عملکرد شرکت‌ها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 1063-1077. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3147

  • دفعات مشاهده مقاله: 56
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 52