بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی سرمایه فکری
- 1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی رسام، البرز ، ایران
- 2 دانشیار حسابداری، موسسه آموزش عالی رسام، البرز ، ایران
چکیده
امروزه تأثیر شرکتها بر جامعه یک دغدغۀ جهانی تلقی شده و انجام فعالیت مسئولیت پذیری اجتماعی واحدهاي تجاري در جامعه در حال افزایش است. استدلال بر این است که مسئولیت پذیری اجتماعی یک شرکت را قادر میسازد تا قابلیتها و منابع جدید را از تولید و جذب کند. از این رو، مسئولیت پذیری اجتماعی باعث میشود که داراییهای نامشهود شرکت، از جمله سرمایه فکری را افزایش دهد. ابداع و اجرای سیاستهای سرمایه فکری در یک شرکت منجر به حفظ کارکنان و افزایش مهارت و نواوری انان میشود که در نهایت بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت دارد. اما در نبود شواهد تجربی مناسب، هدف این مطالعه بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی سرمایه فکری است. برای این منظور نمونهاي شامل 130 شرکت از بين شرکتهاي پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1395 تا 1400 (780 سال شرکت) انتخاب گرديد. همچنین برای آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون حداقل مربعات و نرم افزار ایویوز بهره گرفته شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای نشان داد که مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت منجر به افزایش عملکرد شرکت و سرمایه فکری بیشتری میشود. همچنین، سرمایه فکری بر رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکت اثر میانجی دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 15
- دفعات دانلود مقاله کامل : 24