شناسایی و اولویت بندی عوامل بهبود عملکرد زنجیره عرضه با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی

  • مریم رضوی 1
  • 1 استادیار گروه مدیریت، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 1203-1217
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناختن و اولویت بندی عوامل ارتقا عملکرد زنجیره عرضه با بهره گیری از تکنیک تصمیم گیری تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. در این پژوهش سازمان های تولیدی منتخب فارس به عنوان محل اجرای پژوهش در نظر گرفته شده اند. جامعه آماري این پژوهش مشتمل بر مدیران تدارکات یا زنجیره عرضه سازمان های منتخب تولیدی فارس بود که تعداد آنها 11 نفر به عنوان خبرگان صنعت در نظر گرفته شد. در این پژوهش به منظور جمع آوری داده های پژوهش و عوامل ارتقا عملکرد زنجیره عرضه از روش کتابخانه ای و برای اولویت بندی این عوامل از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شد. ابزار گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامه مقایسات زوجی تحلیل سلسه مراتبی فازی بود. پس از تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از روش تحلیل سلسله مرتبی فازی، نتایج نشان دادند که معیار نوآوری با وزن 38154/0، معیار رقابت پذیری با وزن 26311/0 و معیار مدیریت ارتباط با مشتریان با وزن 17918/0 در رتبه های اول تا سوم رتبه بندی معیارهای اصلی پژوهش قرار گرفتند. همچین زیر معیارهای ارتقاء مداوم در پروسه های تجاری با وزن 087856/0، توسعه و تجاری سازی محصول ها جدید با وزن 068158/0 و اشتراک ریسک ها و مزایای زنجیره عرضه با وزن 064657/0 در رتبه های اول تا سوم زیرمعیار های پژوهش قرار گرفتند.

کلمات کلیدی: فریند تحلیل سلسله مراتبی فازی, زنجیره عرضه, عملکرد

ارجاع به مقاله
رضوی م. (1404). شناسایی و اولویت بندی عوامل بهبود عملکرد زنجیره عرضه با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 1203-1217. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3175

  • دفعات مشاهده مقاله: 63
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 60