بررسی رابطه بین مهارت تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی با نقش میانجی بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان گرگان

  • سمیه اکبرنژاد 1
  • 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 173-188
چاپ شده: 1404-04-28

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارت تنظیم هیجان تحصیلی و سازگاری تحصیلی با نقش میانجی بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان گرگان  می‌باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دخترانه مقطع متوسطه دوم شهرستان گرگان  به تعداد 2250 دانش‌آموز است. جهت انتخاب نمونه آماری از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. بدین صورت که استفاده از جدول کرجسی-مورگان از بین تمامی دانش‌آموزان دخترانه مقطع متوسطه دوم شهرستان گرگان  به صورت تصادفی تعداد 300 دانش آموز به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های مهارت تنظیم هیجان تحصیلی (SRQ-A)، بهزیستی روانشناختی ریف و سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984)  بود که روایی پرسشنامه‌ها توسط چند نفر متخصصین حوزه روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی و انجام اصلاحات جزیی مورد تایید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 0.72 ، 0.75 ، 0.89 بدست آمد که نشان از پایایی خوب پرسشنامه دارد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین ابعاد مهارت تنظیم هیجان تحصیلی و بهزیستی روانشناختی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم دخترانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین در سطح اطمینان 95 درصد تاثیر متغیر میانجی بهزیستی روانشناختی در رابطه‌ی بین خودنظیمی تحصیلی و سازگاری تحصیلی معنادار است.

کلمات کلیدی: مهارت تنظیم هیجان تحصیلی، سازگاری تحصیلی، بهزیستی روانشناختی، دانش‌آموزان متوسطه دوم

ارجاع به مقاله
اکبرنژاد س. (1404). بررسی رابطه بین مهارت تنظیم هیجان و سازگاری تحصیلی با نقش میانجی بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان گرگان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 173-188. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3261

  • دفعات مشاهده مقاله: 19
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0