تاثیر راهبردهای تهاجمی و تدافعی در کسب و کار بر شفافیت گزارشگری مالی در صنعت فولاد
- 1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سواد کوه، سوادکوه، ایران
- 2 استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سواد کوه، سوادکوه،
چکیده
با توجه به پیشرفتهای علم مدیریت و وجود رقابت شدید در محیط کسب و کار، اتخاذ استراتژی درست منجر به تثبیت در صنعت متبوع و گرفتن سهم بازار میشود. تاثیر استراتژی اتخاذ شده در کسب و کار را میتوان در اطلاعات مالی آن موسسه جستجو نمود. گزارشهای مالی برای رفع نیازهای استفاده کنندگان مختلف با میزان آگاهی متفاوت از فعالیتهای واحد گزارشگر تهیه میشود. از این رو شفاف سازی اطلاعات مالی بر شیوه سرمایهگذاری سرمایهگذاران تاثیر به سزایی خواهد داشت. در این پژوهش به ارزیابی تاثیر راهبردهای تهاجمی و تدافعی در کسب و کار شرکتهای حوزه فولاد بر شفافیت گزارشگری مالی پرداخته شده است. از این رو تعداد 32 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1395 تا 1402 از طریق آنالیز دادههای تابلویی با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی مورد آنالیز قرار گرفته است. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد در هر دو استراتژی، متغیرهای مختلفی با شفافیت گزارشگری مالی در ارتباط هستند. در استراتژی تدافعی و تهاجمی، متغیرهای سود عملیاتی، موسسههای فرعی و اهرم مالی با شفافیت گزارشگری مالی رابطه مثبت دارند، به این معنی که افزایش در این متغیرها منجر به افزایش شفافیت گزارشگری مالی میشود. در مقابل، اندازه موسسه و انحراف معیار بازده سهام در استراتژی تدافعی و مدیریت سود تعهدی، اندازه موسسه و انحراف معیار بازده سهام در استراتژی تهاجمی با شفافیت گزارشگری مالی رابطه منفی دارند، یعنی افزایش در این متغیرها منجر به کاهش شفافیت گزارشگری مالی میشود. این یافتهها نشان میدهد که استراتژیهای کسب و کار میتوانند بر شفافیت گزارشگری مالی تأثیر بگذارند و انتخاب استراتژی مناسب میتواند به بهبود شفافیت گزارشگری مالی کمک کند.
- دفعات مشاهده مقاله: 31
- دفعات دانلود مقاله کامل : 19