شناسایی مولفه ها و عوامل موثر بر مالیات و ارائه الگو

  • محسن مزیدی 1
  • 1 گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی طبس، طبس، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 1417-1432
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

هدف اصلي پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه ها و عوامل موثر بر مالیات و ارائه الگو می باشد. با توجه به هدف پژوهش، اين پژوهش به روش كيفي و با ماهيت اكتشافي اجرا شده است. از روش پدیدار شناسی، داده ها كدگذاري و سپس تجزيه وتحليل شدند. داده ها از طريق روش نمونه گيري گلوله برفي و بر اساس مصاحبه هاي عميق و تشكيل گروه هاي كانوني با متخصصان، جمع آوري شد. در اين پژوهش با 30 نفر در قالب 4 گروه كانوني، متشكل از مشاوران و مديران كل و خبرگان این سازمان مصاحبه صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی اثرات متغیرهای پژوهش، متن مصاحبه ها وارد نرم افزار MAXQDA  شد. یافته های به دست آمده از كدگذاري ها، به شناسايي 7 مؤلفه اصلي و 10 مولفه فرعی عوامل موثر بر مالیات انجاميد. در نهایت با استفاده از روش پدیدارشناسی به 7 مقوله اصلی رسیدیدم(همانطور که در جدول 3 مشاهده می کنید) که خود دارای 10 مقوله فرعی بودند که طبق فراوانی های به دست آمده از هر مقوله، مفاهیم: شرایط اقتصادی کل کشور، تورم و حقوق و دستمزد از جمله مقوله های اصلی در میزان خلق مالیات در این پژوهش بودند.

کلمات کلیدی: مالیات، فرهنگ مالیات، اجتناب از مالیات، پدیدار شناسی

ارجاع به مقاله
مزیدی م. (1404). شناسایی مولفه ها و عوامل موثر بر مالیات و ارائه الگو. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 1417-1432. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3318

  • دفعات مشاهده مقاله: 52
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 77