رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و ارزش شرکت با در نظر گرفتن نقش بورسی یا فرابورسی بودن شرکت ها

  • معصومه بابائی 1
  • 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم تحقیقات زنجان، زنجان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 1464-1478
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

در جوامع اقتصادی امروزی،تعیین ارزش شرکت از جمله عوامل مهم در فرایند سرمایه­گذاري است. ارزش هر شرکت با توجه به ارزش سهام آن قابل تعیین است. از این رو، سرمایه­گذار با توجه به ارزش شرکت، اولویت خود را در سرمایه­گذاري مشخص می­کند در پژوهش هاي روان شناختي، بيش اعتمادي كه با دلايل شناختي و رواني و انگيزشي همراه است و به صورت يك فن آوري هوشمند و تعصبات نادرست ناشي از پردازش شناختي توضيح داده مي شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و ارزش شرکت با در نظر گرفتن نقش بورسی یا فرابورسی بودن شرکت ها می­باشد.روش تحقیق ازنوع توصیفی ،همبستگی ( رگرسیون چندگانه) می باشد. با در نظر گرفتن 107 شرکت به عنوان نمونه آماری تحقیق باروش نمونه گیری تصادفی ساده،که ازسال 1389تا1392 از بین تمامی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران که  جامعه آماری تحقیق می باشد، پس از گردآوری اطلاعات مربوط به هر یک از متغیرها از طریق سایت سازمان بورس و همچنین نرم افزار رهاورد نوین، محاسبات ابتدایی مربوط به متغیرها در نرم افزار اکسل انجام شده و سپس جهت انجام آزمون های آماری مربوطه وارد نرم افزار SPSS می شود و در پایان به نتیجه رسیدیم که فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه منفی آماری بین ارزش شرکت و میزان بیش اعتمادی مدیران با خطای نوع اول 5 درصد، تایید شد و همچنین با مقایسه شرکت های بورسی و فرابورسی دریافتیم که این رابطه در شرکت های بورسی قوی تر از شرکت های فرابورسی است.

کلمات کلیدی: اعتمادمدیران، بیش اعتمادی، اعتمادمطلوب، ارزش شرکت

ارجاع به مقاله
بابائی م. (1404). رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و ارزش شرکت با در نظر گرفتن نقش بورسی یا فرابورسی بودن شرکت ها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 1464-1478. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3322

  • دفعات مشاهده مقاله: 66
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 94