بررسی تأثیر تجربه حسی برند بر تعهد عاطفی مشتریان و ارزش ویژه برند شرکت مواد غذایی خلیجفارس
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت MBA، دانشگاه پیام نور بین الملل واحد قشم، هرمزگان، ایران
- 2 استادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
- 3 دکتری اقتصاد بازرگانی، استادیار موسسه آموزش عالی قشم، بندر عباس، هرمزگان، ایران
چکیده
مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر تجربه حسی برند بر تعهد عاطفی مشتریان و ارزش ویژه برند انجامشده است. این مطالعه بهصورت کاربردی در شرکت مواد غذایی خلیجفارس شهر بندرعباس صورت گرفته است. بر اساس روش و بازه زمانی گردآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی-مقطعی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شرکت مواد غذایی خلیجفارس میباشد. از فرمول کوکران برای انتخاب 384 نفر بهعنوان نمونه استفادهشده است. برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده استفادهشده است. وسیلهی اصلی جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. در بخش اول سؤالات عمومی پیرامون ویژگیهای فردی مشتریان شرکت مواد غذایی خلیجفارس و در بخش دوم پرسشهای تخصصی پیرامون سازههای اصلی تحقیق مطرحشده است. سازههای اصلی شامل تجربه حسی برند، رضایت مشتریان، تعهد عاطفی مشتریان و ارزش ویژه برند میباشد. پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و روایی سازه، اعتبارسنجی گردید. پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ به تائید رسید. نتایج تحقیق نشان داد، تجربه حسی برند بر تعهد عاطفی و رضایت مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تجربه حسی برند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر ارزش ویژه برند تأثیرگذار است. رضایت مشتریان بر تعهد عاطفی مشتریان و ارزش ویژه برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت رضایت مشتریان نیز تأثیر مثبتی بر ارزش ویژه برند دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 416
- دفعات دانلود مقاله کامل : 355