بررسی میزان تاثیر سهولت استفاده، سودمندی درک‌شده و تصویر اجتماعی استفاده از موبایل بانک بر نگرش مشتریان و تمایل مشتریان به استفاده (مورد مطالعه: استفاده‌کنندگان موبایل ‌بانک تجارت)

  • محسن کاظمیان 1
  • علیرضا حبیبی 2
  • مرتضی حبیبی 3
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا، تهران، ایران
  • 2 عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی
  • 3 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده مدیریت
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 12 (1399) , صفحه 74-93
چاپ شده: 1399-01-27

چکیده

هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی میزان تاثیر سهولت استفاده، سودمندی درک شده و تصویر اجتماعی استفاده از موبایل بانک بر نگرش مشتریان و تمایل مشتریان به استفاده از موبایل بانک تجارت است. متغیرهای اصلی تحقیق، سهولت استفاده، سودمندی درک شده، تصویر اجتماعی استفاده از موبایل بانک، نگرش مشتریان، تمایل مشتریان به استفاده است. جامعه آماری تحقیق تمامی مشتریان موبایل بانک تجارت هستند. از آنجایی‌که تعداد مشتریان به‌طور دقیق مشخص نیست و اگر هم مشخص شود تعداد آن‌ها از نظر آماری خیلی زیاد ‌می‌باشد،  و به علت عدم دسترسی محقق به تمام جامعه، جامعه آماری این تحقیق یک جامعه آماری نامحدود ‌می‌باشد‌‌ که براساس جدول مورگان تعداد نمونه 376 نفر تعیین میشود. روش نمونه گیری، نمونه گیری در دسترس می باشد. این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پيمايشي از شاخه مطالعات ميداني است. در پژوهش حاضر برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید متخصصان و استاد راهنما قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر 804/0 برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش مدل ساختاری و از نرم‌افزار آموس و SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سودمندی درک شده و تصویر اجتماعی بر نگرش مشتریان به استفاده از موبایل بانک تجارت تاثیر مثبت و معناداری دارد، اما سهولت درک شده بر نگرش مشتریان به استفاده از موبایل بانک تجارت تاثیر مثبت و معناداری ندارد. همچنین فرضیه نگرش مشتریان بر تمایل به استفاده از موبایل بانک تجارت در این پژوهش تایید شد.  

کلمات کلیدی: سهولت استفاده، سودمندی درک شده، تصویر اجتماعی استفاده، نگرش مشتریان، تمایل مشتریان، موبایل بانک تجارت

ارجاع به مقاله
کاظمیان م., حبیبی ع., & حبیبی م. (1399). بررسی میزان تاثیر سهولت استفاده، سودمندی درک‌شده و تصویر اجتماعی استفاده از موبایل بانک بر نگرش مشتریان و تمایل مشتریان به استفاده (مورد مطالعه: استفاده‌کنندگان موبایل ‌بانک تجارت). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(12), 74-93. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/353

  • دفعات مشاهده مقاله: 646
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 476