مدل‌های کسب‌ و کار و قابلیت های پویا

  • محبوبه رشیدی 1
  • فاطمه قیطرانی 2
  • 1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی- مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی- رفتار سازمانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 39-59
چاپ شده: 1399-04-30

چکیده

مدل‌های کسب‌وکار، قابلیت‌های پویا و استراتژی، مولفه ­های به هم وابسته هستند. استقرار قابلیت‌های پویای قوی در یک شرکت به کارآمدی آن در طرح­ریزی مدل تجاری ­اش کمک کرده و به واسطه این تاثیر، متقابلا مدل تجاری هم بر بهبود قابلیت‌های پویای شرکت تاثیر گذاشته و مجالی برای تحقق استراتژی‌های ویژه در محیط رقابتی مهیا می‌کند؛ اما نکته مهم در سطح نظری این است که این روابط شناخته شده‌ است و نیاز است تا فعالیت‌های تجربی نیز در این زمینه صورت پذیرد و مشخصات عملیاتی و عینی­تری به این استدلال­ها اضافه شود تا درک بهتری درباره نوآوری، اجرا و تغییر مدل کسب و کاری که ابعاد مهم قابلیت‌های پویا را توضیح می‌دهند، ایجاد شود. این مقاله مروری با تعریف‌های گذرا و سپس شرح مفصل مدل‌های تجاری و قابلیت‌های پویا آغاز شده و در ادامه به تفکیک مدل‌های تجاری از استراتژی پرداخته و سپس در چارچوب قابلیت‌های پویا، در مورد آنها بحث می­کند. آنگاه تعاملات ابتدایی بین مدل‌های تجاری و قابلیت‌های پویا در طی این مراحل بررسی می‌شود: (1) نقش قابلیت‌های پویا برای نوآوری مدل کسب و کار و (2) اهمیت طرح سازمانی برای هر دو ساختار. بخش انتهایی مقاله به بحث و نتیجه­گیری و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده می­پردازد.

کلمات کلیدی: قابلیت‌های پویا، طراحی مدل کسب و کار، طراحی سازمانی، استراتژی، مالکیت معنوی

ارجاع به مقاله
رشیدی م., & قیطرانی ف. (1399). مدل‌های کسب‌ و کار و قابلیت های پویا. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 39-59. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/402

  • دفعات مشاهده مقاله: 408
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 704