بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و استراتژیک شرکت های لبنی خراسان رضوی بر میزان گرایش آنها به بین المللی شدن

  • عباس نورا 1
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 41-60
چاپ شده: 1399-06-23

چکیده

امروزه کارآفرینی و حرکت سازمان به سمت آن، یکی از روش‌های مهم در ایجاد مزیت رقابتی است که نوآوری را در سازمان نهادینه می‌سازد و در پی آن تعالی اقتصادی کشورها را در پی خواهد داشت. عمده‌ترین هدف شرکت­ها از ورود به بازاریابی بین المللی، ایجاد فرصت­های مناسب برای کسب سود است. همین دلیل، باعث می‌شود تا تعدادی از شرکت­ها پس از دریافت سفارشی غیرقطعی از خارج، به تحقیق در فرصت­های موجود در آن بازار خارجی، برانگیخته شوند. در بازارهای متعدد جهان، شرایط به حدی متفاوت است که نمی‌توان یک روش ورود به بازار را توجیه کرد. استراتژی ورود را باید با محیط خاص هر بازار تطبیق داد. این استراتژی­ها باید بهترین خدمات را ارائه دهد و هدف­های شرکت را تأمین کنند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و استراتژیک شرکت­های لبنی استان خراسان رضوی بر میزان گرایش آنها به بین المللی شدن است. استراتژی‌های مناسب برگرایش شرکت‌های لبنی که شامل مشتری مداری، رقیب مداری، هماهنگی کاربردی، نوآوری و قابلیت‌های فن آوری، تأثیر نفوذ شبکه می‌باشد به عنوان متغیرهای پژوهش انتخاب شدند. برای بررسی تأثیرگذاری این عوامل، شرکت لبنی فعال عضو بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی استان خراسان رضوی مورد بررسی قرارگرفت و 47 نفر از مدیران و کارشناسان مرتبط با بازاریابی بین المللی این شرکت­ها به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. تحقیق حاضر از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی می‌باشد که اطلاعات آن به روش توصیفی- پیمایشی جمع آوری شده است. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیه‌های مطرح شده در این تحقیق از آزمون T تک نمونه‌ای به منظور بررسی فرضیات در سطح اطمینان 0.95 (سطح خطای 0.05) با استفاده از نرم افزار SPSS 22 استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که مشتری مداری، رقیب مداری، هماهنگی کاربردی، نوآوری و قابلیت‌های فنآوری و تأثیر نفوذ شبکه عوامل مؤثری در انتخـاب استراتژی­های ورود به بازارهای خارجی هستند.

کلمات کلیدی: کارآفرینی سازمانی، استراتژیک، شرکت های لبنی، خراسان رضوی، بین المللی شدن

ارجاع به مقاله
نورا ع. (1399). بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و استراتژیک شرکت های لبنی خراسان رضوی بر میزان گرایش آنها به بین المللی شدن. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 41-60. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/458

  • دفعات مشاهده مقاله: 298
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 267