بررسی تأثیر نام تجاری بر اعتماد مصرف کننده (مورد مطالعه: گروه تولیدی پوشاک 85)
- 1 دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
چکیده
امروزه نام تجاری، همانند سرمایه ای برای سازمان و محصولات آن ارزش آفرینی می کند از این رو هر چه ارزش یک نام تجاری در ذهن مصرف کننده جا افتاده تر و بیشتر باشد تاثیر بیشتر و بارز تری بر اعتماد مصرف کننده نسبت به خرید خود خواهد داشت. لذا سازمان ها می توانند منافع بیشتری نسبت به رقبای خود از این این اعتماد حاصل شده کسب کنند. پژوهش حاضر به تجزیه و تحلیل نقشی که ارزش ها و عناصر نام تجاری درجلب اعتماد مصرف کننده بازی می کنند می پردازد. جامعه آماری پژوهش را مصرف کنندگان محصولات گروه تولیدی پوشاک 85 در استان گیلان شکل می دهد. اﺑﺰار ﮔﺮدآوري داده ﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻛﻤﻚ آزﻣﻮن ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ، ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫﺎی پژوهش ﺗﺤﻠﻴﻞ و تفسیرﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. برای سنجش اندازه نمونه و روابط میان متغیر ها از تحلیل عاملی و جهت ﺳﻨﺠﺶ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﻳﺎ اﻋﺘﺒﺎر ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻃﺮاﺣﻲ شده از روش ﺿﺮﻳﺐ آﻟﻔﺎي گروﻧﺒﺎخ استفاده شده است. نتایج نشان گر این است که ارزش های نام تجاری که عبارتند از وﻓﺎداري، کیفیت درك ﺷﺪه، ﺗﺪاﻋﻲ و آﮔﺎﻫﻲ از ﻧﺎم ﺗﺠﺎري بر اعتماد مصرف کننده تاثیر مثبت داشته و همچنین عناصر نام تجاری که عبارتند از تصویر و شخصیت نام تجاری بر اعتماد مصرف کننده تاثیر مثبت دارند.
- دفعات مشاهده مقاله: 319
- دفعات دانلود مقاله کامل : 277