افشای اطلاعات الگوی کسب و کار: رویکردی ذی نفع محور برای بهبود محتوای اطلاعاتی گزارشگری مالی
- 1 دانش آموخته دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
با گسترش روز افزون نيازهای اطلاعاتی درباره عمليات واحدهای تجاری، ارائه صورتهای مالی به روش سنتی پاسخگوی همه نيازهای استفادهکنندگان نیست. از گزارشگری مالی سنتی به علت ارائه ناکافی ضعفها و قوتهای یک واحد تجاری انتقاد شده است. بر این اساس به منظور رفع نقایص گزارشگری مالی فعلی (سنتی) و افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری، در دهه اخیر، واژه الگوی کسبوکار توسط بسیاری از پژوهشگران در تحقیقات حسابداری و مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است. از طرفی ارزیابی ذینفعان از الگوهای کسبوکار میتواند نقش کلیدی در توضیح و ارزیابی عملکرد شرکت داشته باشد. بسیاری معتقدند که موفقیت یا شکست یک کسبوکار به خاطر الگویست که برای آن در نظر گرفته شده است. به همین علت است که الگوی کسبوکار را بهعنوان یک ساختار واحد برای توضیح مزیت رقابتی و عملکرد شرکت در نظر میگیرند. آنچه اهمیت بالایی دارد این است که الگوی کسبوکار واحد تجاری بدون در نظر گرفتن تمامی گروههای ذینفع و درک روابط بین آنان نمیتواند موجب ایجاد مزیت رقابتی برای واحد تجاری شود؛ بنابراین، ارزیابی ذینفعان واحدهای تجاری از الگوهای کسبوکار نیازمند داشتن اطلاعات مالی و غیرمالی الگوهای کسبوکار است. مشارکت تمامی گروههای ذینفع و استفاده حداکثری از ظرفیتهای بالقوه آنان در طراحی و اجرای یک الگوی کسبوکار اثربخش، مستلزم پاسخگویی و ارائه اطلاعات مفید واحد تجاری به آنان است. انتظار بر این است که حسابداری از طریق افشای اطلاعات الگوهای کسبوکار بهعنوان مهمترین منبع اطلاعاتی برای انعکاس نتایج عملکرد، وضعیت مالی و جریانات نقدی واحدهای تجاری و بهبود محتوای اطلاعات حسابداری، بتواند در این خصوص نقش اصلی خود را به شکل صحیحی ایفا کند.
- دفعات مشاهده مقاله: 266
- دفعات دانلود مقاله کامل : 276