بررسی تأثیر بازارگرایی در بهبود و توسعه عملکرد برند شرکت ها در تجارت خارجی

  • حسن زنوزی 1
  • عباس حیدری 2
  • 1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ايران
  • 2 دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 65-76
چاپ شده: 1400-02-12

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازارگرایی در بهبود و توسعه عملکرد برند شرکت ها در تجارت خارجی می‌‏پردازد. در این پژوهش محقق بر آن است تا با استفاده از روش تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله پرسشنامه از ‏‏109 شرکت تجاری تاثیر بازارگرایی را ارزیابی کند. مدل مفهومی پژوهش شامل: مشتری محوری، رقیب ‏محوری، هماهنگی بین وظیفه¬ای، گرایش به برند و علمکرد برند بوده که پرسشنامه ای دارای 24 سوال بر ‏اساس این 5 مفهوم یاده شده تهیه و تنظیم گردیده است. چون روش نمونه گیری تصادفی بوده پرسشنامه در ‏بین مدیران یا معاونان مطلع شرکت های مذبور توزیع و تکمیل سپس جمع آوری شده است. پس از جمع ‏آوری داده ها و آزمون فرضیه اصلی از روش مدل یابی ساختاری که یک تکنیک چند متغیری و نیرومند از ‏خانواده رگرسیون است، متغیرها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج یافته ها حاکی از آن است بازارگرایی با ابعاد ‏مشتری گرایی، رقیب گرایی، هماهنگی بین وظیفه¬ای، برندگرایی و علمکرد برند تاثیر مثبت و معنی داری بر ‏گرایش به برند است. همچنین برندگرایی تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد برند دارد.‏

کلمات کلیدی: برند، بازارگرایی، عملکرد برند، تجارت خارجی، مشتری محوری، رقیب محوری

ارجاع به مقاله
زنوزی ح., & حیدری ع. (1400). بررسی تأثیر بازارگرایی در بهبود و توسعه عملکرد برند شرکت ها در تجارت خارجی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 65-76. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/720

  • دفعات مشاهده مقاله: 349
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 330