بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد گروه صنعتی ماموت از طریق نقش تعدیل گر اشتراک دانش

  • آوا امیردیوانی 1
  • نادر محقق 2
  • 1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، ايران
  • 2 دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 84-96
چاپ شده: 1400-03-09

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت از طریق نقش اشتراک دانش در گروه ماموت می پردازد. روش تحقيق مورد استفاده از نوع توصيفي، پيمايشي و همبستگي مي باشد. همچنين جامعه آماري تحقيق حاضر شامل، كلية کارکنان، مدیران و کارشناسان مربوطه در گروه صنعتی ماموت می باشند. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران 82 نفر تعيين گرديد و روش نمونه گيري پژوهش حاضر تصادفی ساده مي‌باشد. داده هاي تحقيق با روش كتابخانه اي و ميداني گردآوري شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. روايي ابزار تحقيق با استفاده نظرجمعي از صاحب نظران و متخصصان مورد تاييد قرار گرفت و پايايي تحقیق 0.894 تاييد شد. داده ها نيز با بهره مندي از مدل معادلات ساختاري با نرم افزار SMARTPLS تحليل شدند. نتايج حاكي از آن است كه ابعاد بازارگرایی (مشتری مداری، رقیب گرایی و هماهنگی بین واحدی) بر عملکرد شرکت معناداري دارند. اين در حالي است كه تاثیر رقیب گرایی بر عملکرد شرکت نسبت به ساير عوامل بيشتر بوده است. همچنین نتیجه فرضیه تعدیلی نشان میدهد متغير اشتراک دانش با ضريب تاثير 0.209 رابطه ي بين متغير بازاگرایی و عملکرد شرکت را به طور معني داري تعدیل (افزایشی) ميکند. در نتیجه فرضیه مورد نظر تایید می شود.

کلمات کلیدی: بازارگرایی، عملکرد شرکت، اشتراک دانش

ارجاع به مقاله
امیردیوانی آ., & محقق ن. (1400). بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد گروه صنعتی ماموت از طریق نقش تعدیل گر اشتراک دانش. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 84-96. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/789

  • دفعات مشاهده مقاله: 384
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 331