بررسی عوامل موثر بر تعلق خاطر شغلی در سازمان

  • فاطمه متاجی نیموری 1
  • مریم عاشقعلی شاهی 2
  • 1 دانشجوی دکتری مدیریت، مدرس دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری، نور، ایران
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت پروژه، دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری، نور، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 17 (1400) , صفحه 91-112
چاپ شده: 1400-04-10

چکیده

عملکرد شغلی کارکنان مقوله ای است که باید مورد توجه تمامی سازمانها قرار گیرد. مفهوم عملکرد شغلی در سالهای اخیر گسترش ‏یافته است و شامل سه جزء اصلی اعم از رفتارهای اصلی شغل، رفتارهای شهروندی و رفتارهای انحرافی افراد می شود. در نتیجه، ‏رفتارهای انحرافی کارکنان یکی از عوام مهمی است که بر نحوه عملکرد آنها در سازمان و ارائه خدمات توسط آنان تأثیر میگذارد‎.‎‏ ‏رفتارهای انحرافی به رفتارهایی اشاره دارد که عامدانه به سلامتی سازمان و اعضای آن آسیب وارد میکند. این رفتارها مخرب است و ‏سلامتی یک سیستم اجتماعی را تهدید میکند؛ بنابراین رفتارهای انحرافی در محیط کار و هزینه های مرتبط با آن، برای سازمانها بسیار ‏مفید است تا بتوانند وقوع چنین رفتارهایی را در محیط های کاری پیش بینی کنند و شناسایی قرار دهند؛ زیرا تشخیص و شناسایی ‏رفتارهای انحرافی در کارکنان سازمان و عملیاتی کردن برنامه ها و راهبردها در سازمان بستگی به کاهش و مهار این رفتارها را در ‏محیط کار دارد. به ویژه در سازمانهای خدماتی، دیدگاه ذهنی کارکنان، خلق وخو و رفتار آنان بسیار مهم است؛ چراکه آنان نقشی ‏بحرانی بر عملکرد سازمان، خروجی آن (خدمات) و برای ارباب رجوعان خواهند داشت. نکته مهم در تحقیق حاضر این است که تعلـق ‏خاطر کاری کارکنان می توانـد پایبنـدی سازمانی آنان را تقویت کند و از بروز ناهنجاری های کارمندان نیز جلوگیری کند؛ یعنی ‏کارکنانی که تعلق خاطر کاری دارند، سطح بالایی از ارتباط را بین خود و سازمان احساس میکنند. درنتیجه به سازمان خود بیشتر ‏پایبند شده و ازآنجا که این کارکنان تناسب خوبی را بین خود و شغلشان احساس میکنند با درخواست هـای ارباب رجوعان بهتر ‏برخورد می کنند و عملکرد شغلی بالاتری را از خود بروز می دهند.‏

کلمات کلیدی: تعلق خاطر کاری، رهبری، سیستم پاداش، رضایت شغلی، پایبندی سازمانی

ارجاع به مقاله
متاجی نیموری ف., & عاشقعلی شاهی م. (1400). بررسی عوامل موثر بر تعلق خاطر شغلی در سازمان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 91-112. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/830

  • دفعات مشاهده مقاله: 473
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 330