اثر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بر رتبه اعتباری شرکت

  • شهره شیری 1
  • متین قاسمی 2
  • مصطفی قاسمی 3
  • 1 دانشجوی دکترا، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، ایران
  • 2 دانشجوی دکترا، گروه حسابداری، دانشگاه آزاداسلامی واحد بوشهر، ایران
  • 3 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاداسلامی واحد بوشهر، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 18 (1400) , صفحه 139-153
چاپ شده: 1400-07-07

چکیده

مسئوليت اجتماعي شركت ها وگزارش فعاليت هاي مرتبط با آن در سال هاي اخير رو به رشد بوده و به امري رایج تبدیل شده است. گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت با جنبه های اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی و محیطی شرکت ارتباط دارد. از طرفی می دانیم که رتبه اعتباری بالای شرکت باعث جذب سرمایه و جلب اعتماد سرمایه گذاران می گردد و با مقایسه ریسک اعتباری آن ها باعث سهولت در تصمیم گیری آنان می شود. لذا مطالعه حاضر به دنبال بررسی اثر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بر رتبه اعتباری شرکت می باشد. اگرچه تاکنون پژوهش های متعددی در رابطه با گزارشگری مسئولیت اجتماعی انجام شده، اما پژوهشگران اثر گزارشگری در این زمینه را بر رتبه اعتباری شرکت مورد بررسی قرار نداده اند و اثر گزارشگری بر رتبه اعتباری در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. مطالعه حاضر با استفاده از روش اسنادی و با رویکرد توصیفی به بررسی اثر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بر رتبه اعتباری شرکت می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که می توان گزارشگری مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک ویژگی کیفی برای شرکت و حتی یک ابزار نوآورانه در نظر گرفت که بر رتبه اعتباری آن شرکت موثر خواهد بود.

کلمات کلیدی: مسئولیت اجتماعی، گزارشگری مسئولیت اجتماعی، رتبه اعتباری

ارجاع به مقاله
شیری ش., قاسمی م., & قاسمی م. (1400). اثر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بر رتبه اعتباری شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(18), 139-153. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/960

  • دفعات مشاهده مقاله: 467
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 390