اثر مدیریت سود بر پیچیدگی و طول متن گزارشگری مالی شرکت ها

  • متین قاسمی 1
  • شهره شیری 2
  • مصطفی قاسمی 3
  • 1 دانشجوی دکترا، گروه حسابداری دانشگاه آزاداسلامی واحد بوشهر، ایران
  • 2 دانشجوی دکترا، گروه حسابداری دانشگاه آزاداسلامی واحد بوشهر، ایران
  • 3 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاداسلامی واحد بوشهر، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 18 (1400) , صفحه 20-31
چاپ شده: 1400-07-14

چکیده

بحران­های مالی اواخر دهه 1990 ارزش و اهمیت گزارش­ های مالی شفاف و استاندارد را بیش از پیش نمایان کرد. بررسی و تحلیل آنچه در بحران و رسوایی شرکت انرون و ورلد کام رخ داد نشان می­دهد که ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻓﺸﺎي ﭘﯿﭽﯿﺪه و ﻃﻮﻻﻧﯽ، ﺑﺮﺧﯽ از اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﺧﻮد را از ﻧﻈﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران و ﺳﺎﯾﺮ ذي ﻧﻔﻌﺎن ﻣﺨﻔﯽ ﻧﮕﻪ ﻣﯽ­دارﻧﺪ ﺗﺎ اﺧﺒﺎر ﺑﺪ ﯾﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺪ آن ﻫﺎ در ﮔﺰارش­ ﻫﺎي ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﯽ مشخص ﻧﺸﻮد. این مدیران گزارش­ های شرکت را طوری افشا می­کنند که از نظر مراجع قانونی پذیرفته شود اما در مواردی با استفاده از افشای طولانی راه را برای تحلیل سرمایه­ گذاران و ذینفعان دشوار می­ نمایند. ﻣﺪﯾﺮان ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﻮد ﮐﺮده اﻧﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ وﺟﻮد اﯾﻨﮑﻪ اﺧﺒﺎر ﺧﻮب را اﻓﺸﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، اﻧﮕﯿﺰه دارﻧﺪ ﮐﻪ اﺑﺰارﻫﺎي دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ اﺧﺒﺎر را ﻣﺨﻔﯽ ﻧﮕﻪ دارﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان اﻗﺪام ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﻮد ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮔﺰارش ﻫﺎ را ﺑﺎ ﺧﻮاﻧﺎﯾﯽ ﮐﻤﺘﺮي اراﺋﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺗﺸﺨﯿﺺ رﻓﺘﺎر آن ﻫﺎ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﻮد دﺷﻮار ﺑﺎﺷﺪ؛ به عبارت دیگر هنگامی که عملکرد واقعی شرکت با آنچه گزارش می­گردد متفاوت است، این انگیزه در مدیران وجود دارد تا با پیچیده و سخت­تر کردن گزارشهای مالی شناسایی رفتار مدیریت سود را بر سرمایه­ گذاران سخت نمایند.

کلمات کلیدی: مدیریت سود، گزارشگری مالی، خوانایی گزارشگری مالی، پیچیدگی

ارجاع به مقاله
قاسمی م., شیری ش., & قاسمی م. (1400). اثر مدیریت سود بر پیچیدگی و طول متن گزارشگری مالی شرکت ها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(18), 20-31. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/972

  • دفعات مشاهده مقاله: 346
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 440