اقتصاد متعارف و اقتصاد رفتاری؛ اشتراکات و اختلافات

  • حميد كاكائی 1
  • محمد خضری 2
  • شهریار نصابیان 3
  • لیلا آرغا 4
  • شیوا علیزاده 5
  • 1 دانشجوی دکتری اقتصاد سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکزی، ايران
  • 2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران
  • 3 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
  • 4 دکتری اقتصاد و مدرس گروه اقتصاد دانشگاه لرستان، ایران
  • 5 دانشجوی دکتری اقتصاد بخش عمومی، دانشگاه لرستان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 19 (1400) , صفحه 259-284
چاپ شده: 1400-10-09

چکیده

بر اساس گفته های مارشال بیشتر رفتار انسان براساس سیستم شناختی شهودی است. روان شناسان نشان دادند که روش های جدید عقلانیت الگوهای طبقه بندی شده ای را به دنبال دارد که نظریه های سنتی اقتصاد از تبیین آن ناتوانند. همچنین تیلر اثبات نمود که افراد مطابق با تئوری‌های اقتصادی رفتار نمی‌کنند و در واقع پیوند و همکاری چند رشته می تواند شکاف های موجود را بهبود بخشد. از این رو هدف این پژوهش بررسی اقتصاد متعارف و اقتصاد رفتاری و بررسی و شناخت رفتار مصرف کننده می باشد. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر بر حسب هدف از نوع كاربردي و از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. برای بررسی مدل مفهومی و فرضیات تحقیق از روش مدل­سازی معادلات ساختاری[1] استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 350 نفر از دانشجویان اقتصاد دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در سال 1399 بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد 183 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردیدند. با استفاده از داده­هاي بدست آمده از پرسشنامه­ و به كمك نرم­افزار آماري Smart PLS، ميزان پایایی با سنجش مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی[2] مورد سنجش واقع شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بین اقتصاد رفتاری (با ابعاد احساسات گذشته و هیجان ها، شهود، تصمیمات افراد دیگر و نحوه بیان مسئله و باورها و ارزش ها) و تصمیم گیری های اقتصاد متعارف رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین پژوهش حاضر نشان می دهد که اقتصاد رفتاری توان توضیحی مدل های اقتصادی را بالاتر برده و درنهایت سیاست های کلان مناسب تری را نیز پیشنهاد می دهد. همچنین نتیجه گرفتیم که اقتصاد رفتاری و نحوه عملکرد مصرف کننده تا حد زیادی با دیدگاه قرآن کریم قابلیت انطباق دارد و همچنین اقتصاد متعارف دارای انطباق کمتری می باشد؛ که این نتایج نشان دهنده حقیقت رفتار مصرف کننده می باشد.

 

[1] Structural Equation Model

[2] Composite Reliability (CR)

کلمات کلیدی: اقتصاد رفتاری، روانشناسی، اقتصاد متعارف، سقلمه

ارجاع به مقاله
كاكائی ح., خضری م., نصابیان ش., آرغا ل., & علیزاده ش. (1400). اقتصاد متعارف و اقتصاد رفتاری؛ اشتراکات و اختلافات. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(19), 259-284. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1105

  • دفعات مشاهده مقاله: 327
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 572