واکاوی عوامل مؤثر بر اثربخشی معلمان راهبر از دیدگاه معلمان پایه پنجم مدارس ابتدایی
- 1 کارشناس ارشد و معلم آموزش ابتدایی، سنقر و کلیایی، کرمانشاه، ایران
چکیده
هدف از این تحقیق واکاوی عوامل مؤثر بر اثربخشی معلمان راهبر از دیدگاه معلمان پایه پنجم مدارس ابتدایی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه ی آماری شامل 192 نفر معلم پایه پنجم ابتدایی مدارس مناطق روستایی شهرستان سنقر بود که تعداد ١٢٨ نفر با روش تصادفی ساده و از طریق جدول تعیین حجم نمونه مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر اساتید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و تنصیف تأیید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، آزمون خی دو و آزمون وی کرامر استفاده گردید. نتایج نشان داد که منطقه سبکهای نظارتی (اطلاعاتی، غیردستوری و مشورتی)، محل خدمت، سطح تحصیلات، جنسیت و سنوات خدمت بر اثربخشی معلمان راهبر تأثیر معناداری دارند. همچنین، مشخص شد که معلمان از میان این عوامل، سطح تحصیلات را موثرترین عامل در اثربخشی معلمان راهبر ارزیابی نمودند.
- دفعات مشاهده مقاله: 296
- دفعات دانلود مقاله کامل : 500