واکاوی عوامل مؤثر بر اثربخشی معلمان راهبر از دیدگاه معلمان پایه پنجم مدارس ابتدایی

  • براتعلی عزیزی 1
  • 1 کارشناس ارشد و معلم آموزش ابتدایی، سنقر و کلیایی، کرمانشاه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 17 (1400) , صفحه 221-252
چاپ شده: 1400-05-29

چکیده

هدف از این تحقیق واکاوی عوامل مؤثر بر اثربخشی معلمان راهبر از دیدگاه معلمان پایه پنجم مدارس ابتدایی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه ی آماری شامل 192 نفر معلم پایه پنجم ابتدایی مدارس مناطق روستایی شهرستان سنقر بود که تعداد ١٢٨ نفر با روش تصادفی ساده و از طریق جدول تعیین حجم نمونه مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر اساتید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و تنصیف تأیید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، آزمون خی دو و آزمون وی کرامر استفاده گردید. نتایج نشان داد که منطقه سبکهای نظارتی (اطلاعاتی، غیردستوری و مشورتی)، محل خدمت، سطح تحصیلات، جنسیت و سنوات خدمت بر اثربخشی معلمان راهبر تأثیر معناداری دارند. همچنین، مشخص شد که معلمان از میان این عوامل، سطح تحصیلات را موثرترین عامل در اثربخشی معلمان راهبر ارزیابی نمودند.

کلمات کلیدی: معلمان راهبر، نظارت و راهنمایی، اثربخشی، معلمان پایه ی پنجم ابتدایی، مدارس مناطق روستایی.

ارجاع به مقاله
عزیزی ب. (1400). واکاوی عوامل مؤثر بر اثربخشی معلمان راهبر از دیدگاه معلمان پایه پنجم مدارس ابتدایی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 221-252. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1518

  • دفعات مشاهده مقاله: 296
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 500