بررسی تاثیر رفتار اخلاقی و کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان با متغیر میانجی رضایت مشتری در بانک (مورد مطالعه بانک سپه استان چهارمحال و بختیاری)

  • شهرام عزیزی سورشجانی 1
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 22 (1401) , صفحه 897-914
چاپ شده: 1401-09-25

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر رفتار اخلاقی و کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان با متغیر میانجی رضایت مشتری در بانک (مورد مطالعه بانک سپه) بود. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مشتریان بانک سپه در شهر شهرکرد بودند؛ که بر اساس تعداد متغیرهای اصلی و خرده مقیاس­های آنها و با توجه به حداقل تعداد نمونه در پژوهش­های تحلیل مسیر تعداد 300 نفر به عنوان نمونه تعیین و به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار‌های پژوهش پرسشنامه­های اخلاق کاری؛ کیفیت خدمات سرکوال؛ رضایتمندی چین­لیو (2008) و پرسشنامه وفاداری راندل­تیل (2005) بودند. روايي پرسشنامه تایید و پایایی آنها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رفتار اخلاقی 0.84؛ کیفیت خدمات 0.79؛ رضایتمندی 0.81 و وفاداری 0.79 برآورد شد. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاري و رویکرد کمترین مربعات جزئی استفاده گردید. بر اساس یافته­های پژوهش تاثیر رفتار اخلاقی کارکنان بر رضایتمندی مشتریان تائیدشده است. تاثیر رفتاراخلاقی بر وفاداری مشتریان نیز معنادار بوده و نقش میانجی رضایتمندی در تاثیر رفتار اخلاقی بر وفاداری نیز تایید شده است. با توجه به یافته­های پژوهش تاثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان و تاثیر کیفیت خدمات بر رضایتمندی مشتریان نیز تائید شده است؛ اما نقش میانجی رضایتمندی در تاثیر کیفیت خدمات بر وفاداری تایید نشده است.

کلمات کلیدی: رفتار اخلاقی کارکنان، کیفیت خدمات، رضایتمندی مشتریان، وفاداری مشتریان، بانک سپه

ارجاع به مقاله
عزیزی سورشجانی ش. (1401). بررسی تاثیر رفتار اخلاقی و کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان با متغیر میانجی رضایت مشتری در بانک (مورد مطالعه بانک سپه استان چهارمحال و بختیاری). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(22), 897-914. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1641

  • دفعات مشاهده مقاله: 605
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 382