شناسایی و تحلیل فرصتهای برونسپاری خدمات ثبت احوال
- 1 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی برونسپاری خدمات ثبت احوال استان بوشهر؛با نگاه ویژه بر فرصتهای این موضوع است. پژوهش حاضر از نظر پارادایم اثباتگرایانه، از منظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از خبرگان اداره کل ثبت احوال استان بوشهر میباشد. این پژوهش در دو مرحله و بهصورت آمیخته انجام شد. در مرحله اول با استفاده از منابع علمی مرتبط فرصتهای برونسپاری استخراج گردید. سپس، با تشکیل گروه کانونی و نظرخواهی از صاحبنظران اداره کل ثبت احوال بوشهر شاخصهای نهایی بهوسیله روش فازی اولویتبندی و نهایی شدند. در مرحله دوم، با بکارگیری تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی مؤلفهها و شاخصهای استخراج شده وزندهی و رتبهبندی شدند. ابزار پژوهش در هر دو مرحله پس از تشکیل گروه کانونی، پرسشنامه محققساخته بود. یافتههای پژوهش در مرحله اول نشان داد که از 42 شاخص شناسایی شده از بررسی مبانی نظری در بخش فرصتها 22 شاخص وزن و اهمیت بالاتری برای ورود به مرحله دوم دارند. این شاخصها در 5 مؤلفه کلی مالی، مشتری، چابکی استراتژیک، منابع انسانی و تصویر اجتماعی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که از میان اینمؤلفهها، مؤلفه مشتری با امتیاز وزنی 271/0 در رتبه اول قرار دارد. استفاده از برونسپاری در بسیاری از سازمانها (از جمله سازمانهای دولتی) به فعالیتی رایج تبدیل شده است که پیادهسازی آن میتواند مزایا و فرصتهای متعددی را برای سازمانها به ارمغان بیاورد. در این راستا، تمرکز بر مشتریان و ارزشهای مورد توجه آنانموجب دستیابی سازمانها به یک منبع ارزشمند مزیت رقابتی میگردد.
- دفعات مشاهده مقاله: 69
- دفعات دانلود مقاله کامل : 109