تاثیر پذیرش هوش مصنوعی مولد بر عملکرد سازمانی شرکت های کوچک و متوسط
- 1 دانشیار، عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی و MBA، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
- 2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
هوش مصنوعی مولد یکی از فناوریهای محبوب هوش مصنوعی است که میتواند انواع مختلفی از محتوا از جمله موسیقی، متن، تصویر و همچنین دادههای مصنوعی تولید کند. این پژوهش بهمنظور بررسی پذیرش هوش مصنوعی مولد بر عملکرد سازمانی شرکت های کوچک و متوسط استان بوشهر با نقش میانجی نوآوری (اکتشافی و بهره برداری) انجام شد. در این پژوهش متغیرهای پژوهش بهوسیله پرسشنامه استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ برابر 0.892 می باشد. پرسشنامه بین 383 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مدیران و کارشناسان ارشد شرکت های کوچک و متوسط استان بوشهر میباشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت بررسی فرضیات تحقیق با نرمافزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج نشان داد که کیفیت درک شده از فرآیند پذیرش هوش مصنوعی مولد به طور قابل توجهی و مثبت بر نتایج نوآوری اکتشافی و نوآوری یهره برداری در تنظیمات سازمانی تأثیر می گذارد. نتایج حاکی از آن است که قصد پذیرش هوش مصنوعی مولد تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمان دارد. نتایج همچنین نشان داد نوآوری اکتشافی و نوآوری بهره برداری به طور مثبت رابطه بین قصد پذیرش هوش مصنوعی مولد و عملکرد سازمانی را واسطه می کند.
- دفعات مشاهده مقاله: 255
- دفعات دانلود مقاله کامل : 240