بررسی رابطه رهبری اخلاقی و بروز رفتارهای انحرافی محل کار با نقش میانجی ادراک از عدالت سازمانی (موردمطالعه: دبیران دوره دوم متوسطه دبیرستانهای شهرستان بجنورد)
- 1 استادیار، گروه مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
- 2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، گروه مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
- 3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، گروه مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده
آموزشوپرورش، همواره یکی از بخشهای مهم کشور بوده است. دبیران بهعنوان رکن اصلی این نهاد محسوب میشوند. چگونگی ارتباط مدیران با دبیران در آمادگی ذهنی و روحی آنها برای تعلیموتربیت دانشآموزانی که قرار است آینده کشور را بسازند تأثیر مستقیم دارد. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و بروز رفتارهای انحرافی با نقش میانجی ادراک از عدالت سازمانی در جامعه دبیران دوره دوم متوسطه شهر بجنورد صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل 440 نفر از دبیران دوره دوم متوسطه دبیرستانهای شهرستان بجنورد بود که با استفاده از فرمول مورگان 160 نفر با روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه رهبری اخلاقی بروان و همکاران (2005)، پرسشنامه ادراک از عدالت سازمانی کلکوئیت (2001) و پرسشنامه رفتارهای انحرافی بنت و رابینسون (2000)، استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی صوری احراز شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری بر پایه حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار Smart Pls 3 استفاده گردید. نتایج پژوهش، بیانگر رابطه معکوس و معنادار بین رهبری اخلاقی و بروز رفتارهای انحرافی است. همچنین بیانگر رابطه مثبت و مستقیم بین رهبری اخلاقی و ادراک از عدالت سازمانی، رابطه معکوس و معنادار بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتارهای انحرافی و رابطه معکوس و معنادار بین رهبری اخلاقی و رفتارهای انحرافی است. همچنین نتایج نشان داد، ادراک از عدالت سازمانی رابطه بین رهبری اخلاقی و بروز رفتارهای انحرافی را میانجیگری مینماید. بدین ترتیب این پژوهش، نشانگر اهمیت رهبری اخلاقی و الزام برای انجام اقدامات عادلانه از سوی مدیران برای کاهش بروز رفتارهای انحرافی دبیران است. پیشنهاد میشود، برنامههای نظارت و راهنمایی بهصورت جدی در برنامه توسعهای مدارس گنجانده شود و راهنمایی معلمین بهعنوان رویکردی برای کاهش رفتارهای انحرافی و آسیبرسان تلقی گرد همچنین درک معلمین از بیعدالتی در مورد حقوق و مزایا مورد بررسی قرار گرفته و در صورت واقعیت داشتن نسبت به متعادلسازی حقوق و مزایا آنها اقدام گردد.
- دفعات مشاهده مقاله: 119
- دفعات دانلود مقاله کامل : 110