بررسی تاثیر روش ایستگاه چرخشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در دوره ابتدایی

  • سعیده فیروزآبادی 1
  • زهرا طالب 2
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران جنوب، تهران، ایران
  • 2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران جنوب، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 30 (1403) , صفحه 1250-1264
چاپ شده: 1403-09-15

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر روش ایستگاه چرخشی بر یادگیری  و یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در  مقطع ابتدایی انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش‌از نوع نیمه آزمایشی روش پژوهش ازنوع نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است . جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر با اختلال پیش فعالی مدارس  ابتدایی منطقه 7 آموزش و پرورش تهران  پایه دوم هست  ‌که ‌تعداد‌30  ‌نفرازآنها ‌بر اساس ‌معیارهای ورود ‌و‌ خروج ‌به‌ پژوهش ‌به ‌صورت‌ روش‌نمونه‌گیری ‌در‌دسترس ‌انتخاب‌ و ‌به‌ طور ‌تصادفی2 در ‌دو‌گروه‌ آزمایش‌ (15n=‌‌) و گروه‌کنترل ‌(15n=)گمارده شدند.گروه آزمایش ‌تحت  برنامه ‌آموزشی مبتنی بر چرخش ایستگاه بر اساس پروتکل اسکافیلد(2022 ) ‌‌طی 10 جلسه  ‌قرار‌گرفت‌ و گروه کنترل هیچ مداخله‌یی دریافت ‌‌‌نکرد.ابزار  پژوهش پرسشنامه محقق ساخته یادگیري و یادداري ، پرسشنامه بیش فعالی  سوانسون، نولان و پلهام بود.داده‌‌های‌ حاصل از اجرای پژوهش از‌طریق تحلیل‌کواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردید.‌نتایج نشان دادکه‌ بین گروه آزمایش و کنترل در میزان یادگیری بعد از آموزش تفاوت در سطح آلفای 5 صدم معنادار است بنابراین  روش ایستگاه چرخشی بر یادگیری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در مقطع ابتدایی تاثیر مثبت داشته است. همچنین نتایج نشان دادکه‌ بین گروه آزمایش و کنترل در میزان یادداری بعد از آموزش تفاوت در سطح آلفای 5 صدم معنادار است بنابراین  روش ایستگاه چرخشی بر یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در مقطع ابتدایی تاثیر مثبت داشته است. لذا پیشنهاد می گردد  معلمین و متخصصین در زمینه آموزشی از ایستگاه چرخشی جهت افزایش یادگیری و یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی استفاده کنند.

کلمات کلیدی: ش ایستگاه چرخشی، دانش آموزان، یادگیری، یادداری، اختلال بیش فعالی، مقطع ابتدایی

ارجاع به مقاله
فیروزآبادی س., & طالب ز. (1403). بررسی تاثیر روش ایستگاه چرخشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در دوره ابتدایی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(30), 1250-1264. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2872

  • دفعات مشاهده مقاله: 71
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 120