بررسی تاثیر روش ایستگاه چرخشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در دوره ابتدایی
- 1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران جنوب، تهران، ایران
- 2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران جنوب، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر روش ایستگاه چرخشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در مقطع ابتدایی انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روشاز نوع نیمه آزمایشی روش پژوهش ازنوع نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است . جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر با اختلال پیش فعالی مدارس ابتدایی منطقه 7 آموزش و پرورش تهران پایه دوم هست که تعداد30 نفرازآنها بر اساس معیارهای ورود و خروج به پژوهش به صورت روشنمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی2 در دوگروه آزمایش (15n=) و گروهکنترل (15n=)گمارده شدند.گروه آزمایش تحت برنامه آموزشی مبتنی بر چرخش ایستگاه بر اساس پروتکل اسکافیلد(2022 ) طی 10 جلسه قرارگرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهیی دریافت نکرد.ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته یادگیري و یادداري ، پرسشنامه بیش فعالی سوانسون، نولان و پلهام بود.دادههای حاصل از اجرای پژوهش ازطریق تحلیلکواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردید.نتایج نشان دادکه بین گروه آزمایش و کنترل در میزان یادگیری بعد از آموزش تفاوت در سطح آلفای 5 صدم معنادار است بنابراین روش ایستگاه چرخشی بر یادگیری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در مقطع ابتدایی تاثیر مثبت داشته است. همچنین نتایج نشان دادکه بین گروه آزمایش و کنترل در میزان یادداری بعد از آموزش تفاوت در سطح آلفای 5 صدم معنادار است بنابراین روش ایستگاه چرخشی بر یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در مقطع ابتدایی تاثیر مثبت داشته است. لذا پیشنهاد می گردد معلمین و متخصصین در زمینه آموزشی از ایستگاه چرخشی جهت افزایش یادگیری و یادداری دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی استفاده کنند.
- دفعات مشاهده مقاله: 71
- دفعات دانلود مقاله کامل : 120