تاثیر سیستم کنترل داخلی و سیستم اطلاعات حسابداری بر موفقیت شرکت¬های بیمه با نقش میانجی کیفیت اطلاعات غیرمالی

  • ایمان عزیزی 1
  • روح الله محمدی 2
  • 1 رئیس شعبه شهرکرد شرکت بیمه پارسیان
  • 2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 31 (1403) , صفحه 1084-1100
چاپ شده: 1403-11-30

چکیده

اطلاعات غیرمالی شامل تمامی داده­های کمی و کیفی در خصوص وضعیت اقتصادی عمومی، تغییرات فناوری در صنایع مشتری محور، و محصولات جدید از رقبا و سیاست­های اتخاذ شده نسبت به آن، عملیات واحد تجاری و نتایج این سیاست برحسب ورودی یا خروجی می­باشد. هدف این مطالعه توسعه و ارزیابی مدلی برای اندازه‌گیری تأثیر کیفیت سیستم اطلاعات حسابداری، کیفیت سیستم کنترل داخلی و کیفیت اطلاعات غیر مالی بر موفقیت شرکت­های بیمه (موفقیت تصمیم‌گیری و عملکرد غیرمالی) می­باشد. این مدل به صورت تجربی با داده­های جمع­آوری شده از مدیران  ارشد و مدیران مالی و حسابداری 30 شرکت بیمه بررسی شده است. از مدل­سازی معادلات ساختاری در تحلیل روابط علی بین سازه های مختلف استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که کیفیت سیستم‌های اطلاعات و کنترل (کنترل داخلی و حسابداری) تأثیر مستقیم بر کیفیت اطلاعات غیر­مالی شرکت­های بیمه و تأثیر غیرمستقیم بر موفقیت تصمیم‌گیری در شرکت­های بیمه دارد. نتایج همچنین نشان می­دهد که اطلاعات غیرمالی با کیفیت به طور مستقیم به عملکرد غیر­مالی شرکت­های بیمه کمک نمی­کند، بلکه به طور غیرمستقیم از طریق موفقیت در  تصمیم­گیری کمک می­کند.

کلمات کلیدی: کیفیت سیستم اطلاعات حسابداری، کیفیت سیستم کنترل داخلی، کیفیت اطلاعات غیرمالی، موفقیت تصمیم گیری، عملکرد غیرمالی، شرکت های بیمه

ارجاع به مقاله
عزیزی ا., & محمدی ر. ا. (1403). تاثیر سیستم کنترل داخلی و سیستم اطلاعات حسابداری بر موفقیت شرکت¬های بیمه با نقش میانجی کیفیت اطلاعات غیرمالی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(31), 1084-1100. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3034

  • دفعات مشاهده مقاله: 56
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 58