محرک های ایجاد نفرت از برند و پیامدهای آن برای شرکت های بیمه

  • ایمان عزیزی 1
  • فرشاد کیانی 2
  • 1 رئیس شعبه شهرکرد شرکت بیمه پارسیان
  • 2 معاون مدیریت بیمه سرمد استان فارس
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 31 (1403) , صفحه 1101-1117
چاپ شده: 1403-11-30

چکیده

بیزاری از برند به معنای حس منفی و عدم رضایت مشتریان نسبت به یک برند خاص است. این حس منفی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و به نوعی باعث از دست دادن مشتریان و افت رقابتی یک برند شود. بیزاری از برند تأثیرات جدی و مهمی بر روی کسب‌وکار دارد و می‌تواند به شکل‌گیری چالش‌ها و مشکلات متعددی منجر شود. این پژوهش با هدف شناسایی محرک های ایجاد بیزاری از برند و پیامدهای آن برای شرکت های بیمه انجام پذیرفته است. در این پژوهش متغیرهای پژوهش به‌وسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 385 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مشتریان شرکت های بیمه استان فارس می‌باشد، توزیع شد. روش تحقیق بکارگرفته در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. از نرم‌افزار Smart-PLS جهت بررسی فرضیات تحقیق استفاده گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فاکتورهای پیش بینی کننده مفروض (یعنی کاهش تدریجی اعتماد و رفتار غیر اخلاقی درک شده) بر بیزاری از برند شامل (احساس بیزاری و احساس نارضایتی عمیق) تاثیر مثبت و معنی داری دارند. نتایج همچنین نشان می دهد که بیزاری از برند دارای پیامدهای اجتناب و تحریم برند است. مدیران و بازاریابان و متخصصان شرکت های بیمه می توانند این مقیاس ها را برای کنترل روابط مشتریان و برند به کار گیرند و در نهایت می توانند از سیر نزولی این رابطه جلوگیری کنند.

کلمات کلیدی: بیزاری از برند، کاهش اعتماد به برند، اداراک بداخلاقی برند، اجتناب و تحریم برند، شرکت های بیمه

ارجاع به مقاله
عزیزی ا., & کیانی ف. (1403). محرک های ایجاد نفرت از برند و پیامدهای آن برای شرکت های بیمه. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(31), 1101-1117. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3035

  • دفعات مشاهده مقاله: 44
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 58