عوامل موثر بر کیفیت خدمات ابری و رابطه آنها با رضایت و وفاداری مراجعین به مراکز درمانی (مورد مطالعه: بیمارستانهای استان تهران)

  • سحر میرشکار 1
  • حسن الوداری 2
  • حسین متفکر 3
  • امین طلائی زاده 4
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 32 (1404) , صفحه 993-1013
چاپ شده: 1404-03-01

چکیده

در عصر حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور گسترده‌ای در تمامی جنبه‌های زندگی نفوذ کرده است. در حوزه سلامت نیز، خدمات ابری به عنوان یک زیرساخت حیاتی برای ارائه خدمات بهتر و کارآمدتر به بیماران مورد توجه قرار گرفته است. کیفیت این خدمات به طور مستقیم بر رضایت و وفاداری بیماران تأثیرگذار است. در پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر کیفیت خدمات ابری بر رضایت و وفاداری بیماران در بیمارستان‌های استان تهران، رابطه بین این متغیرها مورد مطالعه قرار گرفته است. فرضیه اصلی تحقیق بر این مبنا استوار است که عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات ابری (مانند سرعت، امنیت، قابلیت اطمینان و ...) به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر رضایت و وفاداری بیماران تأثیرگذار است.برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های استاندارد رضایت مشتری و وفاداری مشتری استفاده شده است. جامعه آماری شامل کارکنان و مراجعین بیمارستان‌های استان تهران بوده و نمونه آماری با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. از نرم‌افزار SmartPLS و روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) برای تحلیل داده‌ها و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که کیفیت خدمات ابری، به ویژه ابعاد چابکی، اطمینان، قابلیت اطمینان، مقیاس‌پذیری، امنیت، پاسخگویی و قابلیت استفاده، تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت و وفاداری بیماران دارد. برای بررسی رابطه بین متغیرها، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.یافته‌های این پژوهش می‌تواند به مدیران بیمارستان‌ها و سیاستگذاران حوزه سلامت در بهبود کیفیت خدمات ابری و در نتیجه افزایش رضایت و وفاداری بیماران کمک شایانی کند.

کلمات کلیدی: خدمات ابری، کیفیت خدمات، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، بیمارستان، فناوری اطلاعات، مدل‌یابی معادلات ساختاری، SmartPLS، PLS-SEM، همبستگی پیرسون

ارجاع به مقاله
میرشکار س., الوداری ح., متفکر ح., & طلائی زاده ا. (1404). عوامل موثر بر کیفیت خدمات ابری و رابطه آنها با رضایت و وفاداری مراجعین به مراکز درمانی (مورد مطالعه: بیمارستانهای استان تهران). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(32), 993-1013. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3184

  • دفعات مشاهده مقاله: 26
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 27