تعیین نقش هوش تجاری بر کسب مزیت رقابتی در حوزه فناوری اطلاعات

  • مریم دانتیسم 1
  • بابک محمدپور 2
  • 1 گروه کامپیوتر، موسسه آموزش عالی طبری، بابل، ایران
  • 2 گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 228-263
چاپ شده: 1404-04-28

چکیده

دنیای پرتلاطم و متغیر امروز تبدیل به صحنه ای برای جدال در کسب موفقیت و پیشتازی سازمان ها گردیده است. بر خلاف گذشته در حال حاضر کسب موفقیت و بدست آوردن مزیت رقابتی منوط به آگاهی از خواست مشتری، تحرکات رقبا و تحولات بازارهاست. برای این منظور سازمان هایی قادرند موفق عمل کنند که سطح دانشف هوشیاری و آگاهی خود را بالا ببرند. در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگی می کنند و می میرند. موفق ترین آنها سازمان هایی هستند که در این بین سریع تر و آگاه تر عمل نمایند. از دیدگاه استراتژیک، امروزه از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده می شود موفقیت یک سازمان به توانائی اش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. سازمان ها (از جمله شرکت های کوچک و متوسط ) برای دستیابی به مزیت رقابتی از طریق هوش تجاری نیازمند الگوئی هستند تا عوامل تأثیر گذار بر رقابت را شناسایی کرده و فرآیند رسیدن به هدف یعنی یک مزیت رقابتی پایدار را بصورت سیستماتیک دنبال کنند. هوش تجاری به فرایند تبدیل داده های خام به اطلاعات تجاری و مدیریتی اطلاق می گردد که به تصمیم گیرندگان سازمان کمک می کند تا تصمیمات خود را سریعتر و بهتر گرفته و بر اساس اطلاعات صحیح عمل نمایند. در این تحقیق ابتدا هوش تجاری تعریف و ویژگیها و گامهای پیاده سازی آن در سازمانها عنوان شده، سپس با تشریح سازمان های کوچک و مزیت رقابتی، روشی برای استفاده آنها از هوش تجاری در کسب مزیت رقابتی بیان گردیده است.

کلمات کلیدی: هوش تجاری، مزیت رقابتی، فناوری اطلاعات

ارجاع به مقاله
دانتیسم م., & محمدپور ب. (1404). تعیین نقش هوش تجاری بر کسب مزیت رقابتی در حوزه فناوری اطلاعات. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 228-263. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3267

  • دفعات مشاهده مقاله: 113
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 111